La veritat als mitjans de
comunicació
A la xarxa social Dontknwo es pregunta aquesta
setmana si podem creure que els mitjans de comunicació diuen la veritat, i el
89% dels opinants argumenta que no. Què podem adduir un restant 11%? Per
exemple, que hi ha mitjans de comunicació més adscrits a la veritat que
d’altres, que n’hi ha més adscrits a la demagògia que a la veritat. Aquests
últims actuen com a servidors d’uns amos o bé econòmics, o bé ideològics. Per
contra, els mitjans que aspiren a la credibilitat s’alliberen el màxim possible
de pressions espúries i intenten ser objectius, esperant que els lectors,
oients o teleespectadors sàpiguen distingir entre la demagògia i la integritat;
més exactament, en aquest últim cas, la integritat que se superposa a una
inevitable subjectivitat.
Fora d’això, les
seccions d’opinió permeten expressar i conèixer moltes “veritats” diferents.
Permeten a uns i d’altres obrir la ment, raonar i diferenciar. Quan un medi ofereix el seu espai a
diversos col·laboradors, sens dubte proporciona uns contrastos que ajuden a
acostar-se a la veritat.
La verdad en los medios
de comunicación
En la red social Dontknwo se pregunta esta semana si
podemos creer que los medios de comunicación dicen la verdad, y el 89% de los
opinadores argumenta que no. ¿Qué podernos aducir un restante 11%? Por ejemplo,
que hay medios de
comunicación más adscritos a la verdad que otros, que los hay más adscritos a
la demagogia que a la verdad. Estos últimos actúan como servidores de unos
dueños o bien económicos, o bien ideológicos. Por el contrario, los medios que
aspiran a la credibilidad se liberan lo máximo posible de presiones espurias e intentan
ser objetivos, esperando que los lectores, oyentes o telespectadores sepan distinguir
entre la demagogia y la integridad; más exactamente, en este último caso, la integridad
que se superpone a una inevitable subjetividad.
Por lo demás, las
secciones de opinión permiten expresar y conocer muchas “verdades” distintas. Permiten
a unos y otros abrir la mente, razonar y diferenciar. Cuando un medio ofrece su espacio a diversos
colaboradores, sin duda proporciona unos contrastes que ayudan a acercarse a la
verdad.