Albert Schweitzer
organista
Metge, predicador protestant, premi Nobel de la Pau l’any 1952,
organista, Schweitzer (1875-1965) va fundar el 1913 un hospital per als
africans a Lambaréné, Gabon. Fins a la seva mort va ser reconegut arreu del món
i fins i tot popularment famós. Transcorregut mig segle des de la seva mort, ¿les
generacions més joves tenen notícia de la seva existència, les grans el
recorden? Hi ha figures importants que desapareixen de la memòria col·lectiva,
els mitjans de comunicació els obliden i sense ells com a portaveus no hi
ha presència.
El cas és que ha caigut a les meves mans un llibre autobiogràfic publicat
el 1931 que m’ha permès conèixer-lo en diverses facetes, entre elles com a
organista professional. I vet aquí el que he llegit.: “Els òrgans millors
van ser construïts entre el 1850 i el 1880. A finals del segle XIX, els
constructors es van convertir en fabricants. Actualment no s’exigeix que un
òrgan tingui bona sonoritat. Nobles òrgans antics són desmuntats amb
el pretext que no són prou potents per a la concepció actual”. Caram!... Igual
que suara amb alguns concerts de jazz, massa vegades. Amplificadors
distorsionant el so dels instruments, devaluant el virtuosisme dels intèrprets,
la potència acústica per sobre de la “bona sonoritat” reclamada per Schweitzer.
Que els bons jazzístic ho tinguin en compte, que puguem gaudir de bons
concerts.
Albert Schweitzer organista
Médico, predicador protestante, premio
Nobel de la Paz en 1952, organista, Schweitzer (1875-1965) fundó en 1913 un hospital
para los africanos en Lambaréné, Gabón. Hasta su fallecimiento fue reconocido en
todo el mundo y hasta popularmente famoso. Transcurrido medio siglo desde su
muerte, ¿las generaciones más jóvenes tienen noticia de su existencia, las
mayores le recuerdan? Hay figuras importantes que desaparecen de la memoria
colectiva, los medios de comunicación los olvidan y sin ellos como portavoces
no hay presencia.
El caso es que ha caído en mis
manos un libro autobiográfico publicado en 1931 que me ha permitido conocerle
en diversas facetas, entre ellas como organista profesional. Y he aquí lo que he
leído.: “Los órganos mejores fueron construidos entre 1850 y 1880. A finales
del siglo XIX, los constructores se convirtieron en fabricantes. Actualmente no
se exige que un órgano tenga buena sonoridad. Nobles órganos antiguos son
desmontados con el pretexto de que no son lo bastante potentes para la
concepción actual”. ¡Caramba!... Igual que sucede ahora con algunos conciertos
de jazz, demasiados. Amplificadores distorsionando el sonido de los instrumentos,
devaluando el virtuosismo de los intérpretes, la potencia acústica por encima
de la “buena sonoridad” reclamada por Schweitzer.
Que los buenos jazzistas lo
tengan en cuenta, que podamos gozar de buenos conciertos.