Mediocritat fins i tot en
el luxe
A Edimburg es va subhastar una ampolla de whisky del 1986 per 958.000
euros. Han llegit vostès bé la xifra, i va succeir el dia 3 del mes d’octubre proppassat.
Antigament la gent rica era més culta, licitava per obres d’art, manuscrits
d’autors famosos, peces d’orfebreria. Avui no, avui inverteix en begudes
espirituoses. Així doncs, a la casa de subhastes Sotheby’s de Nova
York es van adjudicar, el 13 del mateix mes, sengles ampolles de vi del
1945 per 482.490 euros i 429.637 euros respectivament.
Dues preguntes a fer-se. Què té de bonic una ampolla? Que potser els anys
transcorreguts l’embelleixen? Tal vegada alguns envasos siguin primorosos, res
més. La majoria, comuns. El temps no els fa millors ni pitjors.
Quant al contingut, per exquisit que es vaticini, la seva qualitat resulta
erma, atès que els propietaris no tenen pas intenció de tastar-lo. Una ampolla
buida perdria tant el líquid físic com el dinerari, ja que s’esfumaria tot el
valor tan arbitràriament atorgat. Llavors, si l’exterior no és art i l’interior
no es beu, a què ve pagar tant per això? Entre les raons aportades destaca la tan
pueril de demostrar en aquestes subhastes el poder econòmic dels licitadors i,
al capdavall, de l’adquirent.
Simplicitats i mediocritats també en el luxe, en conjunció amb les immenses
simplicitat i mediocritat presents en el dia a dia de la nostra societat.
Mediocridad incluso en el lujo
En Edimburgo se subastó una
botella de whisky del 1986 por 958.000 euros. Han leído ustedes bien la cifra,
y sucedió el día 3 del pasado mes de octubre. Antaño la gente rica era más
culta, pujaba por obras de arte, manuscritos de autores famosos, piezas de
orfebrería. Hoy no, hoy invierte en bebidas espirituosas. Así pues, en la casa
de subastas Sotheby’s de Nueva York se adjudicaron, el 13 del mismo mes, sendas
botellas de vino del 1945 por 482.490 euros y 429.637 euros respectivamente.
Dos preguntas a hacerse. ¿Qué
tiene de bello una botella? ¿Acaso los años transcurridos la hermosean? Tal vez
algunos envases sean primorosos, nada más. La mayoría, comunes. El tiempo no los
hace mejores ni peores.
En cuanto al contenido, por
exquisito que se presienta, su calidad es baldía, puesto que los propietarios
no tienen intención de catarlo. Una botella vacía perdería tanto el líquido
físico como el dinerario, ya que se esfumaría todo el valor tan arbitrariamente
otorgado. Entonces, si el exterior no es arte y el interior no se bebe, ¿a qué
viene pagar tanto por ello? Entre las razones aportadas destaca la tan pueril
de demostrar en estas subastas el poder económico de los licitadores y, a fin
de cuentas, del adquirente.
Simplezas y mediocridades también
en el lujo, en conjunción con las inmensas simplicidad y mediocridad presentes
en el día a día de nuestra sociedad.