divendres, 19 d’abril del 2019

Las imágenes del Cristo románico o renacentista - Les imatges del Crist romànic o renaixentista


Les imatges del Crist romànic o renaixentista

El Crist que ens transmet la iconografia cristiana romànica és molt diferent de l'aportat a partir del Renaixement i més tard el Barroc. A les imatges religioses de l’Edat Mitjana està absent l’alarmisme que introduirà l’Edat Moderna. Rostres arrodonits, actituds plàcides, colors variats i vius, ni tan sols la crucifixió no sembla dolorosa. Serà el Renaixement el que introdueixi la Creu amb el cos ensangonat de Jesús i, sobretot, la icona per excel·lència, la corona d’espines.
Sembla que, quan les idees de la Modernitat desperten les consciències i conviden a pensar, l’Església decideix esgrimir el suprem sacrifici, el martiri, per estremir al cristià amb l’estampa més espantosa.  No sols el rostre i el cos de Crist ferits converteixen el cristianisme en una religió aterridora, també el dolor imprès a les imatges dels seus acompanyants oprimeix l’ànima dels creients.
Altres transformacions es van succeint al llarg del temps en el ritual cristià. Així, al frontal de l’altar de Santa Maria de Mossoll, pertanyent al primer terç del segle XIII, es recrea una Epifania en la qual el rei Baltasar va segon i no és pas negre. En canvi, a Sant Vicens de Cardona, cap al 1360, és Gaspar qui segueix a Melcior, mentre que la cara de Baltasar ja és més fosca, tot i que sense arribar a ser atzabeja. Fins que la negritud definitiva podem trobar-la, per exemple, en una pintura de Jacopo Bassano datada el 1580. En la seva Adoració dels Mags, Baltasar és alhora el tercer i negre.
Disquisicions tal vegada apropiades per aquest Divendres Sant.     

Las imágenes del Cristo románico o renacentista

El Cristo que nos transmite la iconografía cristiana románica es muy distinto del aportado a partir del Renacimiento y más tarde el Barroco. Las imágenes religiosas del medioevo carecen del tremendismo que introducirá la Edad Moderna. Rostros redondeados, actitudes plácidas, colores variados y vivos, ni siquiera la crucifixión parece dolorosa. Será el Renacimiento el que introduzca la Cruz con el cuerpo ensangrentado de Jesús y, sobre todo, el icono por excelencia, la corona de espinas.
Parece que, cuando les ideas de la Modernidad despiertan las conciencias e invitan a pensar, la Iglesia decide esgrimir el supremo sacrificio, el martirio, para estremecer al cristiano con la estampa más espantosa.  No solo el rostro y el cuerpo de Cristo lacerados convierten el cristianismo en una religión aterradora, también el dolor impreso en las imágenes de sus acompañantes oprime el alma de los creyentes.
Otras transformaciones se van sucediendo a lo largo del tiempo en el ritual cristiano. Así, en el frontal del altar de Santa Maria de Mossoll, perteneciente al primer tercio del siglo XIII, se recrea una Epifanía en la cual el rey Baltasar va segundo y no es negro. En cambio, en Sant Vicens de Cardona, hacia 1360, es Gaspar quien sigue a Melchor, mientras que la faz de Baltasar ya es más oscura, aunque sin llegar a ser azabache. Hasta que la negritud definitiva podemos encontrarla, por ejemplo, en una pintura de Jacopo Bassano fechada en 1580. En su Adoración de los Magos, Baltasar es a la vez el tercero y negro.
Disquisiciones quizás apropiadas en este Viernes Santo.