Una gestació subrogada que no quadra
El dilema sobre si la gestació subrogada és
ètica o no ve de lluny. Legítima si es altruista, reprovable si hi ha pagament
pel mig. En el primer cas, es tractaria d’un altruisme fora mida. Nou mesos gestant
amb totes les molèsties que comporta i amb el risc sempre present en un part,
això a favor de persones desconegudes. Tot es possible en aquest món, tant el
bo com el dolent. En el segon cas, el de rebre uns diners, la majoria de veus
s’alcen en contra. Una barreja d’ingenuïtat, mentida, hipocresia?
Un dels països en què la gestació subrogada està legalitzada és els
Estats Units, i se’n fa gala tot descartant públicament qualsevol compensació
econòmica. Però vet aquí que allí existeixen agències que fan d’intermediàries
entre els peticionaris i les dones disposades a parir per a uns altres.
Aquestes agències, sembla que són prop d’un centenar, també ho fan sense
cobrar? És evident que en el gran reialme del capitalisme tal supòsit no quadra
en absolut. Doncs això, que hi ha diners pel mig per molt que es pretengui
amagar.
L’altre vessant rau en què una dona utilitzi
el seu cos com a força de treball. Tal com fa una catedràtica, una conductora
d’autobús, una oficinista, una minyona. Llocs de feina que també poden ocupar
els homes, però en canvi, ells no poden parir. Esdevé, així, que les dones
resulten molt més productives que no pas els homes.
El dilema sobre si la
gestación subrogada es ética o no viene de lejos. Legítima si es altruista,
reprobable si hay retribución por medio. En el primer caso, se trataría de un
altruismo desmesurado. Nueve meses gestando con todas las molestias que
comporta y con el riesgo siempre presente en un parto, esto a favor de personas
desconocidas. Todo se posible en este mundo, tanto lo bueno como lo malo.
En el segundo caso, el de recibir un pago, la mayoría de voces se alzan en
contra. ¿Una mezcla de ingenuidad, mentira, hipocresía?
Uno de los países en que
la gestación subrogada está legalizada es Estados Unidos, y de ello hacen gala
descartando públicamente cualquier compensación económica. Pero hete aquí que
allí existen agencias que actúan de intermediarias entre los peticionarios y
las mujeres dispuestas a parir para otros. ¿Estas agencias, parece que cerca de
un centenar, también lo hacen sin cobrar? Es evidente que en el imperio del
capitalismo tal supuesto no cuadra en absoluto. Pues eso, que hay dinero de por
medio por mucho que se pretenda esconder.
La otra vertiente radica
en que una mujer utilice su cuerpo como fuerza de trabajo. Tal como lo hace una
catedrática, una conductora de autobús, una oficinista, una criada. Puestos de
trabajo que también pueden ocupar los hombres, pero en cambio, ellos no pueden
parir. Sucede, así, que las mujeres resultan mucho más productivas que los
hombres.