Trivialitzar el mal
La primera pedra la va posar Hannah Arendt
al seu llibre Eichman a Jerusalen,
en el qual va afirmar que el criminal de guerra nazi va actuar com a tal perquè estava allà. Se
sobreentén que, d’haver-se trobat en un idíl·lic jardí hauria estat una bona
persona. En tot cas, i potser, s’hauria limitat a matar ocells. El seu argument
ha tingut eco, conduint a l’estesa consideració que som bons o dolents segons
el context en què ens movem. Es tracta de la banalitat del mal, en paraules de
la mateixa autora del llibre.
A tal concepció s’apunten analistes,
pensadors, escriptors diversos. Entre ells es troba el novel·lista i activista
turc Burhan Sönmez, entrevistat a la revista
L’Avenç al número d’aquest mes de maig. Conversant sobre la seva
novel·la Istanbul Istanbul,
explica que no li agrada “presentar el personatge del torturador com un dimoni,
com un monstre. Són gent com nosaltres. Tenen família, es preocupen pels seus
fills i filles, pateixen quan arriben a fi de mes. Estimen la seva dona. Són
com nosaltres. I llavors torturen. Per a ells és una cosa normal. Si una mare
pega els seus fills, és tortura. Però és tan comú! Per tant, quan un policia et
tortura, no hi ha gaire diferència”.
Vegem, senyor Sönmez, en la resposta a una
altra pregunta de l’entrevistador vostè especifica que, la gent no té por
d’anar a presó, però si et torturen, “i per tortura no vull dir només que t’apallissin
, sinó electroxocs, crucificar-te o penjar-te pels peus, això és esgarrifós”.
Dues observacions: 1) En absolut és possible comparar la bufetada d’una
mare amb els turments que descriu. 2) Inadmissible que tots siguem capaços de
crucificar i demés, actes horripilants, com vostè els qualifica.
Si potser només fóssim perversos o no
segons el context, la nostra vàlua com éssers humans seria totalment
nul·la. Essent que costa de vogar davant l’existència de molta maldat,
sostinguem la confiança en què la immensa majoria de persones no l’exercirien
mai, la maldat, es trobessin on es trobessin.
Trivializar
el mal
La primera
piedra la puso Hannah Arendt en su libro Eichman
en Jerusalen, en el cual sostuvo que el criminal de guerra nazi actúo como
a tal porque estaba allí. Se sobreentiende que, de haberse encontrado en un
idílico jardín habría sido una buena persona. En todo caso, y quizás, se habría
limitado a matar pájaros. Su argumento ha tenido eco, conduciendo a la extendida
consideración de que somos buenos o malos según el contexto en que nos movemos.
Se trata de la banalidad del mal, en palabras de la propia autora del libro.
A semejante
concepción se apuntan analistas, pensadores, escritores diversos. Entre ellos
se encuentra el novelista y activista turco Burhan Sönmez, entrevistado en la
revista L’Avenç en el número de este
mes de mayo. Conversando sobre su novela Estambul
Estambul, explica que no le gusta “presentar el personaje del torturador
como un demonio, como un monstruo. Son gente como nosotros. Tienen familia, se
preocupan por sus hijos e hijas, sufren cuando llegan a fin de mes. Quieren a
su mujer. Son como nosotros. Y entonces torturan. Para ellos es una cosa normal.
Si una madre pega a sus hijos, es tortura. ¡Pero es tan común! Por lo tanto,
cuando un policía te tortura, no hay mucha diferencia.”
Veamos, señor
Sönmez, en la respuesta a otra pregunta del entrevistador usted especifica que,
la gente no tiene miedo de ir a prisión, pero si te torturan, “y por tortura no
quiero decir solo que te golpeen, sino electrodos, crucificarte o colgarte por
los pies, esto es horripilante.” Dos observaciones: 1) En absoluto es posible
comparar el cachete de una madre con los tormentos que describe. 2) Inadmisible
que todos seamos capaces de crucificar y demás, actos horripilantes, como usted
los califica.
Si acaso solo
fuéramos perversos o no según el contexto, nuestra valía como seres humanos
sería totalmente nula. Siendo que cuesta bogar ante la existencia de mucha
maldad, sostengamos la confianza en que la inmensa mayoría de personas jamás la
ejercerían, la maldad, se hallaran donde se hallaran.