divendres, 24 de maig del 2019

Seriales y series - Serials i sèries


Serials i sèries

Temps enrere, els serials eren considerats despectivament. Fossin transmesos per ràdio, al principi, fossin emesos per televisió més tard, es tractava d’un passatemps insubstancial. Propi de dones gairebé exclusivament, en especial mestresses de casa incapaces de tenir interessos més elevats. I fent èmfasi respecte de dones de certa edat, gairebé velles.
És freqüent denominar culebró al serial radiofònic o televisiu post dinar que manté, ho feia abans i continua fent-ho ara, una audiència addicta, la que no surt al carrer per comprar o per a qualsevol altre menester fins que el corresponent capítol ha finalitzat. Imatge recurrent adjudicada al producte i als seus consumidors, consumidores en general.
I de sobte han aparegut les sèries, gènere ja de culte que congrega no sols dones sinó també homes. Han deixat de ser qualificades de serials, encara que continuen essent guions que es difonen per capítols. Que potser es deu a que en ells s’inverteixen més diners, que hi ha actors i actrius de cinema que s’avenen a intervenir-hi? ¿No serà perquè de sobte els homes han decidit interessar-se per aquest gènere televisiu, augmentant així de cop i volta el seu rang? En un feedback, quan són ells els que s’interessen s’engrandeixen les produccions, i a l’engrandir-se, augmenten la categoria i l’audiència.
Qualsevulla que sigui l’explicació, el cert és que les sèries s’han convertit en el gènere audiovisual de moda. Es comenten, se celebren gal·les, es concedeixen premis. Els homes no s’avergonyeixen de ser afeccionats a elles. Serà una moda passatgera? Probablement sí, com totes.    
                           
Seriales y series

Tiempo ha, los seriales eran considerados despectivamente. Fueran transmitidos por radio, al principio, fueran emitidos por televisión más tarde, se trataba de un pasatiempo insustancial. Propio de mujeres casi exclusivamente, en especial amas de casa incapaces de tener intereses más elevados. Y haciendo énfasis respecto de mujeres de cierta edad, casi viejas.
Es frecuente denominar culebrón al serial radiofónico o televisivo post almuerzo que mantiene, lo hacía antes y sigue haciéndolo ahora, una audiencia adicta, la que no sale a la calle para comprar o para cualquier otro menester hasta que el correspondiente capítulo ha finalizado. Imagen recurrente adjudicada al producto y a sus consumidores, consumidoras por lo general.
Y de pronto han aparecido las series, género ya de culto que congrega no solo a mujeres sino también a hombres. Han dejado de ser calificadas de seriales, aunque continúan siendo guiones que se difunden por capítulos. ¿Acaso se debe a que en ellos se invierte más dinero, a que hay actores y actrices de cine que se prestan a intervenir? ¿No será porque de repente los hombres han decidido interesarse por este género televisivo, aumentando así de golpe su rango? En un feedback, cuando son ellos los que se interesan se engrandecen las producciones, y al engrandecerse, acrecientan la categoría y la audiencia.
Cualquiera que sea la explicación, lo cierto es que las series se han convertido en el género audiovisual de moda. Se comentan, se celebran galas, se conceden premios. Los hombres no se avergüenzan de ser aficionados a ellas. ¿Será una moda pasajera? Probablemente sí, como todas.