Serials i sèries
Temps enrere, els serials eren considerats despectivament. Fossin
transmesos per ràdio, al principi, fossin emesos per televisió més tard, es
tractava d’un passatemps insubstancial. Propi de dones gairebé exclusivament,
en especial mestresses de casa incapaces de tenir interessos més elevats. I
fent èmfasi respecte de dones de certa edat, gairebé velles.
És freqüent denominar culebró al serial radiofònic o televisiu post dinar
que manté, ho feia abans i continua fent-ho ara, una audiència addicta, la que
no surt al carrer per comprar o per a qualsevol altre menester fins que el
corresponent capítol ha finalitzat. Imatge recurrent adjudicada al producte i
als seus consumidors, consumidores en general.
I de sobte han aparegut les sèries, gènere ja de culte que congrega no sols
dones sinó també homes. Han deixat de ser qualificades de serials, encara que
continuen essent guions que es difonen per capítols. Que potser es deu a que en
ells s’inverteixen més diners, que hi ha actors i actrius de cinema que s’avenen
a intervenir-hi? ¿No serà perquè de sobte els homes han decidit interessar-se
per aquest gènere televisiu, augmentant així de cop i volta el seu rang? En un feedback, quan són ells els que
s’interessen s’engrandeixen les produccions, i a l’engrandir-se, augmenten la
categoria i l’audiència.
Qualsevulla que sigui l’explicació, el cert és que les sèries s’han
convertit en el gènere audiovisual de moda. Es comenten, se celebren gal·les,
es concedeixen premis. Els homes no s’avergonyeixen de ser afeccionats a elles.
Serà una moda passatgera? Probablement sí, com totes.
Seriales y series
Tiempo ha, los seriales eran
considerados despectivamente. Fueran transmitidos por radio, al principio, fueran
emitidos por televisión más tarde, se trataba de un pasatiempo insustancial.
Propio de mujeres casi exclusivamente, en especial amas de casa incapaces de tener
intereses más elevados. Y haciendo énfasis respecto de mujeres de cierta edad,
casi viejas.
Es frecuente denominar culebrón al
serial radiofónico o televisivo post almuerzo que mantiene, lo hacía antes y
sigue haciéndolo ahora, una audiencia adicta, la que no sale a la calle para
comprar o para cualquier otro menester hasta que el correspondiente capítulo ha
finalizado. Imagen recurrente adjudicada al producto y a sus consumidores, consumidoras
por lo general.
Y de pronto han aparecido las
series, género ya de culto que congrega no solo a mujeres sino también a
hombres. Han dejado de ser calificadas de seriales, aunque continúan siendo
guiones que se difunden por capítulos. ¿Acaso se debe a que en ellos se
invierte más dinero, a que hay actores y actrices de cine que se prestan a
intervenir? ¿No será porque de repente los hombres han decidido interesarse por
este género televisivo, aumentando así de golpe su rango? En un feedback, cuando son ellos los que se
interesan se engrandecen las producciones, y al engrandecerse, acrecientan la
categoría y la audiencia.
Cualquiera que sea la
explicación, lo cierto es que las series se han convertido en el género audiovisual
de moda. Se comentan, se celebran galas, se conceden premios. Los hombres no se
avergüenzan de ser aficionados a ellas. ¿Será una moda pasajera? Probablemente
sí, como todas.