No saber quién es Goethe -No saber qui és Goethe
No
saber qui és Goethe
És al parc Villa Borghese de Roma on hi ha una estàtua de Johann Wolfgang von Goethe. Jo tenia al costat una
mossa de 18 anys que ja havia acabat el batxillerat i superat la selectivitat
amb bones notes. Es va mirar el monument sense saber qui era aquell personatge,
el qual havia de ser cèlebre perquè mereixés tal homenatge.
No m’ho podia creure, a l’escola no li
havien parlat de Goethe, no sabia que havia escrit obres tan rellevants como ara
Faust o Les tribulacions del jove Werther. Ho vaig trobar llastimós i
insòlit. Ara continuo pensat el primer, però ja no ho considero insòlit. Sempre
és així, a l’ensenyament la literatura ha deixat de ser valuosa.
Cal lamentar-ho? No ho deploren pas
els responsables de currículum vigent. Potser estan encertats al considerar que
no és necessari conèixer Goethe. Entre els segles XVII i XVIII, Montesquiu va
ser educat totalment en llatí. Això era útil, valia la pena? Amb el temps, la aristocràcia
va anar abandonant aquesta disposició, i va continuar manant, junt amb la
burgesia.
Era profitós estudiar en llatí? De què
serviria ara? El món tira endavant sense llegir llatí, sense que els suposadament
ben ensenyats sàpiguen res de Goethe i, ni molt menys, l’hagin llegit. De totes
maneres, jo prefereixo conèixer aquest escriptor alemany que no pas les bandes
de rock més escoltades, per exemple.
No saber quién es Goethe
Es en el parque Villa Borghese de Roma donde hay una estatua de Johann
Wolfgang von Goethe. Yo tenía al lado una moza de 18 años que ya había
terminado el bachillerato y superado la selectividad con buenas notas. Miró el
monumento sin saber quién era aquel personaje, el cual tenía que ser célebre puesto
que merecía semejante homenaje.
No me lo podía creer, en la escuela no le habían hablado de Goethe, no
sabía que había escrito obras tan relevantes como Fausto o Las tribulaciones
del joven Werther. Me pareció lastimoso e insólito. Ahora sigo pensado lo
primero, pero ya no lo considero insólito. Siempre es así, en la enseñanza la
literatura ha dejado de ser valiosa.
¿Hay que lamentarlo? No lo deploran los responsables de currículum
vigente. Quizás están acertados al considerar que no es necesario conocer a
Goethe. Entre los siglos XVII y XVIII, Montesquiu fue educado totalmente en latín. ¿Eso era útil, valía la
pena? Con el tiempo, la aristocracia fue abandonando esta disposición, y siguió
mandando, junto con la burguesía.
¿Era ventajoso estudiar en latín? ¿De qué serviría ahora? El mundo va
hacia adelante sin leer latín, sin que los supuestamente bien enseñados sepan
nada de Goethe y, ni mucho menos, lo hayan leído. De todas maneras, yo prefiero
conocer a este escritor alemán que no las bandas de rock más escuchadas, por
ejemplo.