En un país fruiter
No és solament que cada dia trobem menys varietat de fruites al mercat sinó
que gran part del que se’ns ofereix ve de fora. Malgrat que el clima ens és
favorable, ningú no ho diria. En el cas concret de les pomes, un recent estudi
fructícola observa que procedeixen de la importació en gairebé un 50 per cent.
Per què és així, i de quina manera el consumidor pot saber què compra, i per
què caldria evitar aquesta invasió? Els pagesos autòctons haurien de ser ¿ho
són?, els primers en oposar-se a la introducció forana, mentre que la gent
hauríem de parar atenció a les etiquetes, si és que hi estan presents i a més distingim
el seu significat, és clar. Potser que hi hagi certa indefinició respecte de la
distribució i l’adquisició, tant per part del detallista com de la clientela, però
existeix una claredat absoluta pel que fa als beneficis de menjar fruita de
proximitat.
La importació creixent -en un any s’ha passat del 38% al 44%-, comporta que
el transport llunyà consumeixi més energia, tot contaminant en major grau tan de
forma directa –més benzina-, com indirecta –més pol·lució ambiental. Constitueix
una pràctica que perjudica tant l’agricultura del territori com l’aire que
respirem. Sens dubte, tot plegat ho decideixen els de molt amunt, mes de ben
segur que els de baix hi podríem incidir per mitjà de mirar i remirar què
comprem, què mengem i quin resultat porta implícit. Això vivint en un país tan
fruiter com el nostre.
En
un país frutal
No es solo que cada día
encontremos menos variedad de frutas en el mercado sino que gran parte de lo
que se nos ofrece viene de fuera. Aunque el clima nos es favorable, nadie lo
diría. En el caso concreto de las manzanas, un reciente estudio frutícola
observa que proceden de la importación en casi un 50 por ciento. ¿Por qué es
así, y de qué manera el consumidor puede saber qué compra, y por qué tendría
que evitarse tal invasión? Los agricultores autóctonos deberían ser ¿lo son?,
los primeros en oponerse a la introducción foránea, mientras que los
consumidores tendríamos que fijarnos en las etiquetas, si es que las hay y
además distinguimos su significado, claro está. Quizás puede haber cierta
indefinición en cuanto a la distribución y la adquisición, tanto por parte del
detallista como de la clientela, mas existe una claridad absoluta con respecto
a los beneficios de comer fruta de proximidad.
La importación creciente -en un
año se ha pasado del 38% al 44%-, comporta que el transporte lejano consuma más
energía, contaminando en mayor grado tanto de forma directa –más gasolina-,
como indirecta –más polución ambiental. Constituye una práctica que perjudica
tanto la agricultura del territorio como el aire que respiramos. Sin duda, todo
ello lo deciden los de muy arriba, pero a buen seguro que los de abajo
podríamos incidir por medio de mirar y remirar qué compramos, qué comemos y qué
resultado lleva implícito. Esto viviendo en un país tan frutal como el nuestro.