Jerusalem al teatre i lumpen
Al teatre Romea de Barcelona es
representa amb èxit el drama de Jez Butterworth Jerusalem, escrit l’any 2008.
El protagonista, Johnny Byron “el Gall”, al programa és descrit pel
director de l’obra, Julio Manrique, amb profusió d’adjectius. No podia ser menys
per un personatge tan desmesurat. El qualifica d’antiheroi romàntic, camell
detestable, insubmís, geni, penjat, rebel, malalt, pària, i encara més. Tot
plegat se li pot atribuir justament al caràcter interpretat amb excel·lència
per Pere Arquillué. Un “Gall” envoltat d’una cort de penjats vells i joves,
nois i noies adolescents. Un grup nombrós movent-se a l’entorn d’una caravana
al mig del bosc.
Hi manca, amb tot, un
qualificatiu, el qual de seguida conduiria a una reflexió. Al conjunt de
personatges se’ls podria dir lumpen, segons el terme marxista, i alhora deixar
constància que són producte de la societat capitalista. Només en el sí del
capitalisme resulten possibles. No els agrada el sistema, però no fan res per
canviar-lo. Aquest és el lumpen descrit per Karl Marx.
Classe social baixa que es troba
en la misèria perquè no pot, o no vol, vendre la seva força de treball. Un
subproletariat incapaç de fer una revolució, ni tan sols una transformació, ancorat
com està en una estructura social en la qual sobreviu mitjançant picaresques o
caritats. Per a Marx, es tracta de contrarevolucionaris.
La gent de Jerusalem no podria existir en una societat socialista on tothom
tindria drets i deures en forma de llocs de treball, habitatge, educació.
Necessitats bàsiques cobertes que no podrien justificar ni penjats, ni camells,
ni antiherois romàntics, ni adolescents atordits. De fet, l’obra esdevé un
mirall fidedigne dels fruïts de l’establishment. Amb una mica
menys de tres hores en té prou.
Jerusalem en el teatro y lumpen
En el teatro Romea de Barcelona se representa
con éxito el drama de Jez Butterworth Jerusalem,
escrito en 2008. El protagonista, Johnny Byron “el Gallo”, en el programa
es descrito por el director de la obra, Julio Manrique, con profusión de
adjetivos. No podía ser menos para un personaje tan desmesurado. Le
califica de antihéroe romántico, camello detestable, insumiso, genio, colgado,
rebelde, enfermo, paria, y todavía más. Todo se le puede atribuir justamente
al carácter interpretado con excelencia por Pere Arquillué. Un “Gallo”
rodeado de una corte de colgados viejos y jóvenes, chicos y chicas
adolescentes. Un grupo numeroso moviéndose en torno a una caravana en
medio del bosque.
Falta, no obstante, un calificativo, el cual
enseguida conduciría a una reflexión. Al conjunto de personajes se les
podría nombrar lumpen, según el término marxista, y al mismo tiempo dejar
constancia de que son producto de la sociedad capitalista. Tan solo en el seno del
capitalismo resultan posibles. No les gusta el sistema, pero no hacen nada para
cambiarlo. Este es el lumpen descrito por Karl Marx.
Clase social baja que se halla en la miseria
porque no puede, o no quiere, vender su fuerza de trabajo. Un
subproletariado incapaz de hacer una revolución, ni siquiera una transformación,
anclado como está en una estructura social en la cual sobrevive mediante
picarescas o caridades. Para Marx, se trata de contrarrevolucionarios.
La gente de Jerusalem no
podría existir en una sociedad socialista donde todo el mundo tendría derechos
y deberes en forma de puestos de trabajo, vivienda, educación. Necesidades
básicas cubiertas que no podrían justificar ni colgados, ni camellos, ni
antihéroes románticos, ni adolescentes torcidos. De hecho, la obra se convierte
en un espejo fidedigno de los frutos del establishment.
Con algo menos de tres horas tiene suficiente.