El país o el partit?
El govern del PP a Espanya aprova els Pressupostos Generals de l’Estat 2017
amb el suport del PNB i de Coalició Canària. El primer ho fa a canvi de 1.400
milions d’euros, en números rodons; el segon, a canvi de 1.362 milions. Més al
nord, al Regne Unit, Teresa May aconsegueix aprovar els seus, de pressupostos,
gràcies al Partit Unionista Democràtic (DUP) tot destinant 1.500 milions de
lliures a Irlanda del Nord. A tots plegats, als que recolzen i als que paguen, en especial a aquests, cal preguntar-los per què ho fan.
¿El PP assigna els milions al PNB i a CC perquè és de justícia i afavoreix
al país o és per no perdre el poder polític? El mateix cal aplicar a la primera
ministra britànica, demanant-li si invertiria tant a Irlanda del Nord si no fos
que el seu partit necessita el DUP per poder governar. Sense que ens contestin
directament, la resposta esdevé diàfana. No ho fan pas per al país, per al bé
de tota la població, sinó en benefici propi, a favor del partit.
Clarificats els termes, no deixa de ser inexplicable que en ambdós
parlaments aitals barates siguin possibles. Es por entendre que la suma de
partits en minoria no puguin impedir-ho, però no que la llei ho permeti. Qui podria
revoltar-se contra la primacia dels interessos de partit per sobre dels del país? ¿La ciutadania? Sí,
per suposat, però atès que estem en un règim de democràcia representativa, són
els diputats els que tenen la paraula. Si no es canvia el reglament, ¿deu ser
perquè tots aspiren al mateix, a anteposar
el partit al país en cas de que els hi arribi el torn?
¿El país o el partido?
El gobierno del PP en
España aprueba los Presupuestos Generales del Estado 2017
con el apoyo del PNV y de Coalición Canaria. El primero lo hace a
cambio de 1.400 millones de euros, en números redondos; el segundo, a cambio de
1.362 millones. Más al norte, en el Reino Unido, Teresa May consigue
aprobar los suyos, de presupuestos, gracias al Partido Unionista
Democrático (DUP) destinando 1.500 millones de libras a Irlanda del Norte.
A todos en conjunto, a los que apoyan y a los que pagan, en especial a estos, hay que preguntarles por
qué lo hacen.
¿El PP asigna los millones al
PNV y a CC porque es de justicia y favorece al país o es para no perder el
poder político? Lo mismo cabe aplicar a la primera ministra británica,
preguntándole si invertiría tanto en Irlanda del Norte si no fuera
porque su partido necesita el DUP para poder gobernar. Sin necesidad de que nos
contesten directamente, la respuesta se torna diáfana. No lo hacen por el país,
para el bien de toda la población, sino en beneficio propio, en favor del
partido.
Clarificados los términos, no
deja de ser inexplicable que en ambos parlamentos tales cambalaches sean
posibles. Se puede entender que la suma de partidos en minoría no puedan
impedirlo, pero no que la ley lo permita. ¿Quién podría sublevarse contra la
primacía de los intereses de partido por encima de los del país? ¿La
ciudadanía? Sí, por supuesto, pero dado que estamos en un régimen de democracia
representativa, son los diputados los que tienen la palabra. Si no se cambia el
reglamento, ¿debe de ser porque todos aspiran a lo mismo, a anteponer el
partido al país en caso de que les llegue el turno?