Breu conferència sobre Chopin i breu concert de piano
Imagineu la màgia? Doncs sí, i la màgia es va
convertir en realitat. A l’Aula Magna de la Facultat de Filosofia de la
Universitat de Barcelona, las paraules i la música es van combinar per crear un
espai de pau i emoció al marge de tants brogits exteriors capaços de
trastornar-nos.
El filòsof i catedràtic d’ètica Norbert
Bilbeny ens va congregar per desgranar amb paraules la Sonata núm. 2 de
Frédéric Chopin sota l’emblema de, “La sonata de l’Ésser i el No-res”. No sols
gaudir dels seus quatre moviments sinó també entendre’ls, distingir les seves
diferències, esperar el tercer i més conegut, “La marxa fúnebre”. De ser un
ésser humà a deixar de ser-ho, una composició cèlebre que va acompanyar l’enterrament
de Kennedy, i fins i tot de Stalin. I com a punt final, el quart moviment,
aquell que Schumann va qualificar de “no música” al considerar-lo mancat
d’harmonia.
Va ser el pianista Juan Gallego-Coín qui, en
acabar-se les paraules, va donar vida a la música que les havia suscitat.
Vigor, sentiment, la marxa de comiat estremint el cor, i finalment el breu últim moviment. Vibrant, brillant,
captivador, aquell que dos segles enrere va desagradar a Schumann fins a
l’extrem d’afirmar que allò “no era música”. La comprensió i els gustos
conseqüents han canviat. El que per al compositor germànic era dissonant, per a
nosaltres té una força harmònica, de forma que Chopin va esdevenir un
innovador.
Gràcies, Bilbeny, per pensar en un acte tan reconfortant
i donar-hi forma, acompanyat per un excel·lent Gallego-Coín.
¿Imagináis la magia? Pues sí, y la magia se convirtió en
realidad. En el Aula Magna de la Facultad de Filosofía de la Universitat de Barcelona, las palabras y la música
se combinaron para crear un espacio de paz y emoción al margen de tanto estrépito
exterior capaz de trastornarnos.
El filósofo y catedrático de ética Norbert Bilbeny nos congregó para desgranar con palabras la Sonata n.º 2
de Frédéric Chopin bajo el emblema de, La sonata de l’Ésser i el
No-res. No solamente
disfrutar de sus cuatro movimientos sino también entenderlos, distinguir sus
diferencias, esperar al tercero y más conocido, “La marcha fúnebre”. De ser una
persona humana a dejar de serlo, una composición célebre que acompañó el
entierro de Kennedy, e incluso de Stalin. Y como punto final, el cuarto
movimiento, aquel que Schumann calificó de “no música” al considerarlo carente
de armonía.
Fue el pianista Juan Gallego-Coín quien, al acabarse las palabras, dio vida a
la música que las había suscitado. Vigor, sentimiento, la marcha de despedida estremeciendo el corazón, y finalmente el breve último
movimiento. Vibrante, brillante, cautivador, aquel que, dos siglos atrás,
desagradó a Schumann hasta el extremo de afirmar que aquello “no era música”.
La comprensión y los gustos consecuentes han cambiado. Lo que
para el compositor germánico era disonante, para nosotros tiene una fuerza
armónica, de forma que Chopin resultó ser un innovador.
Gracias, Bilbeny, por pensar en un acto tan reconfortante y darle forma, acompañado por un excelente Gallego-Coín.