Una llotja al Liceu
L’actual consistori barceloní ha decidit renunciar a la llotja que des de
l’any 1850 tenia al Liceu. Sens dubte, l’alcaldessa i el seu equip consideren
que amb aquest gest reafirmen la seva voluntat d’aparèixer com a paladins de
la gent corrent, molt allunyats de l’elit. No obstant això, sovint passa que
es pren un camí equivocat.
Ja gairebé ningú no veu els
teatres d’òpera com a caus elitistes, sobretot perquè els preus de les
seves localitats són nimis comparats amb els de determinats concerts o amb els
vigents en els camps de futbol dels grans equips. Si el nou ajuntament no s’ha
adonat d’això deu ser perquè alimenta certs prejudicis. Sigui com sigui,
resulta lamentable que no hagi tingut en compte el saludable ús que podria
haver fet de la seva llotja.
Podria haver posat les
representacions d’òpera a disposició successivament de moltes persones que per
escàs poder adquisitiu, per viure en barris distants, per falta de costum mai
no accediran al Liceu, no podran comprovar si l’òpera els agrada o no. I no hem
d’oblidar que, tal com es diu des de sempre, no sols de pa viu l’home. Així
doncs, quina estimable activitat social s’ha menyspreat!... Tal com s’ha
menyspreat la possibilitat de convidar visitants forans als quals fos
convenient dedicar certes atencions.
Al capdavall, es tracta d’una visió xata, molt xata. Ni la ciutat ni
els ciutadans no guanyen res amb això d’empetitir-se tant.
Un palco en el Liceo
El
actual consistorio barcelonés ha decidido renunciar al palco que desde el año
1850 tenía en el Liceo. Sin duda, la alcaldesa y su equipo consideran que con
ese gesto reafirman su voluntad de aparecer como adalides del pueblo llano, muy
alejados de la elite. No obstante, a menudo ocurre que se toma un camino
equivocado.
Ya casi
nadie ve a los teatros de ópera como guaridas elitistas, sobre todo porque los
precios de sus localidades son nimios comparados con los de determinados
conciertos o con los vigentes en los campos de fútbol de los grandes equipos. Si
el nuevo ayuntamiento no se ha percatado de esto debe de ser porque alimenta
ciertos prejuicios. Sea como sea, resulta lamentable que no haya tenido en
cuenta el saludable uso que podría haber hecho de su palco.
Podría
haber puesto las representaciones de ópera a disposición sucesivamente de muchas
personas que por escaso poder adquisitivo, por vivir en barrios distantes, por
falta de costumbre nunca accederán al Liceo, no podrán comprobar si la ópera
les gusta o no. Y no hay que olvidar que, tal como se dice desde siempre, no
solo de pan vive el hombre. Así pues, ¡qué estimable actividad social se ha
despreciado!... Tal como se ha despreciado la posibilidad de invitar a
visitantes foráneos a los que fuera conveniente dedicar ciertas atenciones.
A fin
de cuentas, se trata de una visión chata, muy chata. Ni la ciudad ni los
ciudadanos ganan nada con empequeñecerse tanto.