dissabte, 17 de juny del 2017

Ópera o montajes - Òpera o muntatges

Òpera o muntatges 

Fins fa poc, l’òpera era un espectacle tal com està definit als diccionaris: “drama posat en música per ésser cantat amb acompanyament d’orquestra i representat amb els elements propis del teatre”. En primer terme, música i cant; a l’últim, muntatge. Tant els espectadors com els crítics, pendents de les veus i de l’orquestra; els efectes teatrals, tinguts com a  accessoris.  Però vet aquí que actualment les posicions s’han capgirat; primer és l’estètica i en segon terme, la partitura i els intèrprets. Tot en consonància amb els valor en auge. Per davant, l’aparença; després el moll. En aquest cas, l’estètica per damunt dels cantants i dels músics.
La Fura del Baus ha obtingut un gran èxit a l’Òpera de Frankfurt. Al final de la representació, onze minuts d’aplaudiments, segons constata la crònica d’un diari enfocada a recalcar l’escenografia de la Fura. Són dues planes senceres, amb fotografies del muntatge, que després de llegir-les de dalt a baix no se sap si els cantants ho van fer bé o malament, si l’orquestra va afinar o desafinar. De fet, no es mencionen noms d’intèrprets vocals ni musicals.
Potser aquest és un cas extrem, però no pas excepcional.  Acostuma a succeir que a les crítiques operístiques es destaqui més l’embolcall que el contingut. La cultura visual s’ha instal·lat entre nosaltres com a fruït natural de la superficialitat en que vivim immersos.

Ópera o montajes 

Hasta hace poco, la ópera era un espectáculo tal como está definido en los diccionarios: “drama puesto en música para ser cantado con acompañamiento de orquesta y representado con los elementos propios del teatro”. En primer término, música y canto; en último, montaje. Tanto los espectadores como los críticos, pendientes de las voces y de la orquesta; los efectos teatrales, tenidos como accesorios. Pero he aquí que actualmente las posiciones han dado un vuelco; primero es la estética y, en segundo término, la partitura y los intérpretes. Todo en consonancia con los valores en auge. Por delante, la apariencia; después el meollo. En este caso, la estética por encima de los cantantes y de los músicos.
La Fura del Baus ha obtenido un gran éxito en la Ópera de Frankfurt. Al final de la representación, once minutos de aplausos, según constata la crónica de un diario enfocada a resaltar la escenografía de la Fura. Son dos páginas completas, con fotografías del montaje, que después de leerlas de arriba abajo no se sabe si los cantantes lo hicieron bien o mal, si la orquesta afinó o desafinó. De hecho, no se mencionan nombres de intérpretes vocales ni musicales.
Quizás sea este un caso extremo, pero no excepcional.  Acostumbra a suceder que a las críticas operísticas se destaque más el envoltorio que el contenido. La cultura visual se ha instalado entre nosotros como fruto natural de la superficialidad en que vivimos inmersos