divendres, 31 de maig del 2019

Abrir el grifo o tratar el agua - Obrir l’aixeta o tractar l’aigua


Obrir l’aixeta o tractar l’aigua

En una part del món, només hem d’obrir l’aixeta i l’aigua brolla. En altres parts, cal recollir-la i sanejar-la. En diversos llocs de l’Àfrica, després que s’hagin deslliurat de l’assot de la sequera, no tindran aixeta ni l’aigua que obtinguin serà potable d’antuvi.  Tampoc el miraculós clor es podrà fer servir sense més ni més, sinó que es requerirà un procés de diversos passos.
D’entrada, cal determinar si el líquid té prou transparència, la qual cosa es realitza a través d’un turbidímetre, un tub que s’omple d’aigua i en seixanta segons diagnostica si es pot clonar. Si no és així, caldrà filtrar-la o decantar-la. A continuació, s’analitzen els bacteris a fi de conèixer la quantitat de clor a utilitzar, i finalment, cal comprovar l’anomenat clor residual, consistent en que a l’aigua quedi quelcom de l’element químic, demostrant-se que no queden microorganismes patògens a eliminar. En cas contrari, resultaria que encara n’existeixen. 
A partir d’aquí, l’aigua ja és segura, tot i que en moltes ocasions no hagi estat fàcil aconseguir el preuat líquid. Quan algú encara s’atreveix a esmentar l’“aldea global”, a què es refereix? Al nostre planeta, impossible. Uns obrim l’aixeta sense cuita, d’altres busquen aigua, la troben bruta, han d’esperar que algú pugui convertir-la en potable. Ens ho explica, entre altres organitzacions humanitàries, Oxfam Intermón. Senzilla mostra, entre moltes altres, de la global desigualtat.

Abrir el grifo o tratar el agua

En una parte del mundo, solo tenemos que abrir el grifo y el agua mana. En otras partes, hay que recogerla y sanearla. En diversos lugares de África, después que se hayan librado del azote de la sequía, no tendrán grifo ni el agua que obtengan será potable de buenas a primeras.  Tampoco el milagroso cloro podrá ser empleado sin más, sino que se requiere un proceso de varios pasos.
De entrada, hay que determinar si el líquido tiene suficiente transparencia, lo cual se realiza a través de un turbidímetro, un tubo que se llena de agua y en sesenta segundos diagnostica si se puede clonar. Si no es así, habrá que filtrarla o decantarla. A continuación, se analizan las bacterias a fin de conocer la cantidad de cloro a utilizar, Y por último, hay que comprobar el llamado cloro residual, consistente en que en el agua quede algo del elemento químico, demostrándose con ello que no quedan microorganismos patógenos a eliminar. En caso contrario, resultaría que aún existen.  
A partir de aquí, el agua ya es segura, aunque en muchas ocasiones no haya sido fácil conseguir el preciado líquido. Cuándo alguien aún se atreve a mencionar la “aldea global”, ¿a qué se refiere? A nuestro planeta, imposible. Unos abrimos el grifo sin cuita, otros buscan agua, la encuentran sucia, tienen que esperar a que alguien pueda convertirla en potable. Nos lo cuenta, entre otras organizaciones humanitarias, Oxfam Intermón. Simple muestra, entre otras muchas, de la global desigualdad.