divendres, 15 de març del 2019

De Bradley Manning a Chelsea Manning


De Bradley Manning a Chelsea Manning

Singular i anguniosa vida la d’aquest/aquesta soldat. El maig del 2017 va ser excarcerat, després de passar set anys a la presó, per gràcia del president Barak Obama tres dies abans que deixés la presidència dels Estats Units. De no haver estat tant pel raciocini com pels bons sentiments d’aquell, Manning encara restaria a la presó complint els 35 anys a què havia estat condemnat. En l’entretant, mentre complia la pena, Bradley havia aconseguit ser reconegut com a Chelsea, i com a tal ha tornat a la presó dos anys més tard.
El motiu esgrimit pel tribunal ha estat el de que s’ha negat a declarar davant un jutge federal per la divulgació de secrets militars l’any 2010. Manning ha adduït que no vol reiterar el que ja va dir el 2013, en un procés que li va valer la terrible condemna.
La justícia no el deixa en pau des que el 2010 va proporcionar al web Wikileaks milers de documents classificats com a secrets de guerra referits a l’Afganistan i l’Iraq. No eren documents dels quals la cúpula militar pogués sentir-se orgullosa, de manera que el pes de la llei establerta va caure sobre Manning, així com sobre Julian Assange, fundador de Wikileaks i refugiat des del 2012 a l’ambaixada de l’Equador a Londres. No és desitjable la perspectiva de passar-se anys i anys tancat en un immoble, però sempre és millor que la de patir pena de presó, i a més a més en unes condicions inhumanes com les que va patir Manning durant els primers mesos d’empresonament.
Ara ha tornat a la reclusió, no se sap per quant de temps i amb quin escenari. Alhora es desconeix fins quan estarà Assange confinat. L’únic cert és que les denúncies incòmodes per al poder publicades per Wikileaks no han conduït a cap persecució, detenció o expulsió. El càstig és nomé per als denunciants.

De Bradley Manning a Chelsea Manning

Singular y angustiosa vida la de este/esta soldado. En mayo de 2017 fue excarcelado, después de pasar siete años en prisión, por gracia del presidente Barak Obama tres días antes de que dejara la presidencia de los Estados Unidos. De no haber sido tanto por el raciocinio como por los buenos sentimientos de aquel, Manning aún estaría en la cárcel cumpliendo los 35 años a que había sido condenado. En el ínterin, mientras cumplía la pena, Bradley había conseguido ser reconocido como Chelsea, y como a tal ha vuelto a la cárcel dos años más tarde.
El motivo esgrimido por el tribunal ha sido el de que se ha negado a declarar ante un juez federal por la divulgación de secretos militares en 2010. Manning ha aducido que no quiere reiterar lo que ya dijo en 2013, en un proceso que le valió la terrible condena.
La justicia no le deja en paz desde que en 2010 proporcionó a la web Wikileaks miles de documentos clasificados como secretos de guerra referidos a Afganistán e Irak. No eran documentos de los que la cúpula militar pudiera sentirse orgullosa, de forma que el peso de la ley establecida cayó sobre Manning así como sobre Julian Assange, fundador de Wikileaks y refugiado desde 2012 en la embajada del Ecuador en Londres. No es apetecible la perspectiva de pasarse años y años encerrado en un inmueble, pero siempre es mejor que la de sufrir pena de cárcel, y además en unas condiciones inhumanas como las que sufrió Manning durante los primeros meses de encarcelamiento.
Ahora ha regresado a la reclusión, no se sabe por cuánto tiempo y en qué escenario. También se desconoce hasta cuándo permanecerá Assange confinado. Lo único cierto es que las denuncias incómodas para el poder publicadas por Wikileaks no han conducido a persecución, detención o expulsión algunas. El castigo es solo para los denunciantes.