divendres, 17 de maig del 2019


Trivialitzar el mal

La primera pedra la va posar Hannah Arendt al seu llibre Eichman a Jerusalen, en el qual va afirmar que el criminal de guerra nazi  va actuar com a tal perquè estava allà. Se sobreentén que, d’haver-se trobat en un idíl·lic jardí hauria estat una bona persona. En tot cas, i potser, s’hauria limitat a matar ocells. El seu argument ha tingut eco, conduint a l’estesa consideració que som bons o dolents segons el context en què ens movem. Es tracta de la banalitat del mal, en paraules de la mateixa autora del llibre.
A tal concepció s’apunten analistes, pensadors, escriptors diversos. Entre ells es troba el novel·lista i activista turc Burhan Sönmez, entrevistat a la revista L’Avenç al número d’aquest mes de maig. Conversant sobre la seva novel·la Istanbul Istanbul, explica que no li agrada “presentar el personatge del torturador com un dimoni, com un monstre. Són gent com nosaltres. Tenen família, es preocupen pels seus fills i filles, pateixen quan arriben a fi de mes. Estimen la seva dona. Són com nosaltres. I llavors torturen. Per a ells és una cosa normal. Si una mare pega els seus fills, és tortura. Però és tan comú! Per tant, quan un policia et tortura, no hi ha gaire diferència”.
Vegem, senyor Sönmez, en la resposta a una altra pregunta de l’entrevistador vostè especifica que, la gent no té por d’anar a presó, però si et torturen, “i per tortura no vull dir només que t’apallissin , sinó electroxocs, crucificar-te o penjar-te pels peus, això és esgarrifós”. Dues observacions: 1) En absolut és possible comparar la bufetada d’una mare amb els turments que descriu. 2) Inadmissible que tots siguem capaços de crucificar i demés, actes horripilants, com vostè els qualifica.  
Si potser només fóssim perversos o no segons el context, la nostra vàlua com éssers humans seria totalment nul·la. Essent que costa de vogar davant l’existència de molta maldat, sostinguem la confiança en què la immensa majoria de persones no l’exercirien mai, la maldat, es trobessin on es trobessin.               

   Trivializar el mal

La primera piedra la puso Hannah Arendt en su libro Eichman en Jerusalen, en el cual sostuvo que el criminal de guerra nazi actúo como a tal porque estaba allí. Se sobreentiende que, de haberse encontrado en un idílico jardín habría sido una buena persona. En todo caso, y quizás, se habría limitado a matar pájaros. Su argumento ha tenido eco, conduciendo a la extendida consideración de que somos buenos o malos según el contexto en que nos movemos. Se trata de la banalidad del mal, en palabras de la propia autora del libro.
A semejante concepción se apuntan analistas, pensadores, escritores diversos. Entre ellos se encuentra el novelista y activista turco Burhan Sönmez, entrevistado en la revista L’Avenç en el número de este mes de mayo. Conversando sobre su novela Estambul Estambul, explica que no le gusta “presentar el personaje del torturador como un demonio, como un monstruo. Son gente como nosotros. Tienen familia, se preocupan por sus hijos e hijas, sufren cuando llegan a fin de mes. Quieren a su mujer. Son como nosotros. Y entonces torturan. Para ellos es una cosa normal. Si una madre pega a sus hijos, es tortura. ¡Pero es tan común! Por lo tanto, cuando un policía te tortura, no hay mucha diferencia.”
Veamos, señor Sönmez, en la respuesta a otra pregunta del entrevistador usted especifica que, la gente no tiene miedo de ir a prisión, pero si te torturan, “y por tortura no quiero decir solo que te golpeen, sino electrodos, crucificarte o colgarte por los pies, esto es horripilante.” Dos observaciones: 1) En absoluto es posible comparar el cachete de una madre con los tormentos que describe. 2) Inadmisible que todos seamos capaces de crucificar y demás, actos horripilantes, como usted los califica.   
Si acaso solo fuéramos perversos o no según el contexto, nuestra valía como seres humanos sería totalmente nula. Siendo que cuesta bogar ante la existencia de mucha maldad, sostengamos la confianza en que la inmensa mayoría de personas jamás la ejercerían, la maldad, se hallaran donde se hallaran.