dissabte, 29 de juliol del 2017

Prohibido no matar - Prohibit no matar

                                    Prohibit no matar

Per norma, les regles són positives, a favor del bé. El cinquè manament catòlic mana no matar, i endemés la moral natural va per aquest camí. Malgrat això, resulta que el govern espanyol, d’arrel catòlica per cert, prohibeix que a les Illes Balears es deixi de matar toros. Que l’Executiu balear disposa que a les corrides de braus no hi hagi ni banderilles ni mort i que l’espectacle no duri més de 10 minuts, doncs el Govern central recorrerà la llei. Considera que cal turmentar y exterminar l’animal, i que en cas contrari es vulnera la Llei aprovada per les Corts Generals ara fa quatre anys. El toreig s’ha convertit des de llavors en un patrimoni cultural, tan si vols com si no vols, tant si respectes els animals com si els menysprees, tant si el seu patiment et fa mal com si t’importa un rave.
Aquesta obsessió per mantenir una tradició obsoleta, pròpia d’èpoques en què es desconeixia la sensibilitat dels mamífers, esdevé difícil d’entendre. És manca de sensibilitat per part dels propis humans, dels aficionats taurins? Sí, d’això es deu tractar. Davant d’aquest fet, només val a dir que, cadascú amb la seva consciència, i llàstima, perquè si no se’n té els perjudicats són els altres, en aquest cas, éssers vius com ara els toros.
El que cal combatre sense pal·liatius és un Govern, un  Estat, que fa bandera de la tauromàquia i a més en diu bé cultural. Si us plau, que estem al segle XXI!...

Prohibido no matar

Por norma, las reglas son positivas, a favor del bien. El quinto mandamiento católico manda no matar, y además la moral natural va por este camino. A pesar de todo, resulta que el gobierno español, de raíz católica por cierto, prohíbe que en las Islas Baleares se deje de matar toros. Que el Ejecutivo balear dispone que a las corridas no haya ni banderillas ni muerte y que el espectáculo no dure más de 10 minutos, pues el Gobierno central recurrirá la ley. Considera que hay que atormentar y exterminar al animal, y que en caso contrario se vulnera la Ley aprobada por las Cortes Generales hace cuatro años. El toreo se ha convertido desde entonces en un patrimonio cultural, tanto si quieres como si no quieres, tanto si respetas a los animales como si los desprecias, tanto si su padecimiento te hace daño como si te importa un rábano.
Esta obsesión por mantener una tradición obsoleta, propia de épocas en que se desconocía la sensibilidad de los mamíferos, se hace difícil de entender. ¿Es falta de sensibilidad por parte de los propios humanos, de los aficionados taurinos? Sí, de eso se debe tratar. Ante semejante hecho, solo cabe a decir que, allá cada cual con su conciencia, y lástima, porque si no se tiene los perjudicados son los otros, en este caso, seres vivos como los toros.

Lo que hay que combatir sin paliativos es un Gobierno, un Estado, que hace bandera de la tauromaquia y además la califica de bien cultural. ¡Por favor, que estamos en el siglo XXI!...

dissabte, 22 de juliol del 2017

Temblad pensionistas, temblad -Tremoleu pensionistes, tremoleu

                        Tremoleu pensionistes, tremoleu

El govern espanyol ja ha avisat que les pensions no s’incrementaran més enllà del 0,25% anual que marca la llei. Per cert, quina llei? La que s’han fet a mida els que manen. Així doncs, pèrdua del poder adquisitiu any rere any, cada vegada més pobres.
El Fons Monetari Internacional, FMI, hi està molt d’acord, i a més a mes, una dona alt càrrec de la institució aconsella contractar plans de pensions privats. Cotitzar doble, qui pugui, per continuar cobrant poc, atès que les pensions privades mai no es regularitzen, ni tan sols el misèrrim 0,25%. Per altra banda, revolta que els capitosts del FMI s’expressin amb tanta lleugeresa com petulància pel que fa als jubilats, quan ells rebran pensions espatarrants. A costa de qui? De tots els que estem permetent que rebin sous descomunals.
A Grècia, la pensió mitjana ha baixat en un...,  45%!, mesura també abonada pel FMI, màxim acòlit de les polítiques neoliberals. Pocs són, però, els que es mobilitzen en contra de tant d’empobriment. Està històricament comprovat que els aixafats són alhora els més afeblits. La resignació instal·lada a l’ànim dels esclaus, els serfs, els subalterns, segons les etapes històriques. La gent no protesta, es limita a sobreviure, i els de d’alt fan l’agost, sempre.

Temblad pensionistas, temblad

El gobierno español ya ha avisado de que las pensiones no se incrementarán más allá del 0,25% anual que marca la ley. Por cierto, ¿qué ley? La que se han hecho a medida los que mandan. Así pues, pérdida del poder adquisitivo año tras año, cada vez más pobres.
El Fondo Monetario Internacional, FMI, está plenamente de acuerdo, y además, una alto cargo de la institución aconseja contratar planes de pensiones privados. Cotizar doble, quien pueda, para seguir cobrando poco, dado que las pensiones privadas nunca se regularizan, ni siquiera el misérrimo 0,25%. Por otra parte, subleva que los capitostes del FMI se expresen con tanta ligereza como petulancia con respecto a los jubilados, cuando ellos recibirán pensiones fenomenales. ¿A costa de quién? De todos los que estamos permitiendo que reciban sueldos descomunales.

En Grecia, la pensión media ha bajado un..., ¡45%!, medida también abonada por el FMI, máximo acólito de las políticas neoliberales. Pocos son, sin embargo, los que se movilizan en contra de tanto empobrecimiento. Está históricamente comprobado que los aplastados son a la vez los más debilitados. La resignación instalada en el ánimo de los esclavos, los siervos, los subalternos, según las etapas históricas. La gente no protesta, se limita a sobrevivir, y los de arriba hacen su agosto, siempre.

divendres, 14 de juliol del 2017

Los LGTBI y las residencias para mayores - Els LGTBI i les residències d’avis

                                Els LGTBI i les residències d’avis


Recent celebrat l’anomenat Dia de l’Orgull Gai, sorgeixen més que mai opinions de tots colors, talment com la bandera que simbolitza les persones que s’agrupen sota la sigla LGTBI . És a dir, lesbianes, gais,​ bisexuals, transsexuals i intersexuals, que això de les sigles sovint equival a un enigma.  Admetre la diversitat sexual esdevé cada vegada més comú, i no obstant això, hi ha un col·lectiu no heterosexual que ho té més difícil que els altres. És el de la gent gran, i en concret, la que està reclosa en una residència. Procedeixen d’una època en què van haver de viure en la clandestinitat, i envelleixen entre companys i companyes de la seva edat que és possible que no hagin evolucionat mentalment. Si entre els adults joves o madurs n’hi ha de refractaris a acceptar la llibertat sexual, què esperar dels més grans?
En el cas de les residències d’avis, pot haver-hi persones LGTBI que no hagin sortit de l’armari, emprant l’expressió tan comuna, essent improbable que ho facin just a la seva vellesa, seguint d’aquesta manera constrets a guardar silenci, a fingir. I n’hi pot haver que sí, que siguin dels que han declarat la seva naturalesa, exposant-se així a problemes per causa de la intransigència d’altres residents. El rebuig social fa mal a qualsevol etapa de l’existència, però en la feblesa que comporten els anys pot fer-ne encara més.
En mig de tot plegat, algunes veus advoquen per la creació de residències per a gais, lesbianes, etc., idea peregrina i molt lluny d’ésser recomanable. La segregació mai no condueix a bon port. Són el respecte i l’admissió de la diferència els que porten per bon camí, els que confereixen la pau interior.


                                Los LGTBI y las residencias para mayores


Recién celebrado el llamado Día del Orgullo Gay, surgen más que nunca opiniones de todos los colores, talmente como la bandera que simboliza a las personas que se agrupan bajo la sigla LGTBI. Es decir, lesbianas, gais, bisexuales, transexuales e intersexuales, que eso de las siglas a menudo equivale a un enigma.  Admitir la diversidad sexual resulta cada vez más común, y no obstante, hay un colectivo no heterosexual que lo tiene más difícil que otros. Es el de las personas mayores, y en concreto, las que están recluidas en una residencia. Proceden de una época en que debieron vivir en la clandestinidad, y envejecen entre compañeros y compañeras de su misma edad que posiblemente no han evolucionado mentalmente. Si entre los adultos jóvenes o maduros los hay refractarios a aceptar la libertad sexual, ¿qué esperar de los mayores?
En el caso de las residencias de ancianos, puede haber personas LGTBI que no hayan salido del armario, utilizando esa expresión tan común, siendo improbable que lo hagan justo en su vejez, siguiendo así constreñidos a guardar silencio, a fingir. Y puede haberlos que sí, que sean de los que han declarado su naturaleza, exponiéndose entonces a problemas por causa de la intransigencia de otros residentes. El rechazo social hace daño a cualquier etapa de la existencia, pero en la debilidad que comportan los años puede herir todavía más.

En este contexto, algunas voces abogan por la creación de residencias para gais, lesbianas, etc., idea peregrina y muy lejos de ser recomendable. La segregación nunca conduce a buen puerto. Son el respeto y la admisión de la diferencia los que llevan por el buen camino, los que confieren la paz interior.

divendres, 7 de juliol del 2017

Perversión de la economía colaborativa - Perversió de l’economia col·laborativa

                        Perversió de l’economia col·laborativa

No fa gaire va néixer l’economia col·laborativa, i amb aquest nom es continua definint quelcom de molt diferent. Tant per interès d’uns quants, com per desídia d’una comunitat social predisposada a empassar-ho tot . Vet aquí que l’autèntica economia col·laborativa estableix una relació de igual a igual entre individus i col·lectivitats per tal de compartir o  intercanviar bens, espais, productes, activitats, amb transacció econòmica o no però sempre entre particulars. Cap empresa pel mig, i molt menys per dalt. Amb poc temps, tanmateix, la realitat ha pervertit concepte i nom.
Com es poden dir col·laboratives empreses que posen en contacte empleats seus i consumidors? Aquí ja no hi ha relacions d’igual a igual, i per no haver-hi, ni tan sols hi ha un tracte just dels treballadors. Pagues miserables, absència de drets laborals. Alto!..., ¿tal vegada poden contemplar-se aquests termes en una economia de col·laboració? El cert és que potser en cap altre sector s’ha pervertit tant la seva essència. Només així s’explica que es produeixin protestes de repartidors, de conductors. Tot plegat, autènticament lamentable per haver tirat enlaire una idea i una organització diferents.
Nogensmenys, no ens hauria d’estranyar, perquè en el si del sistema capitalista tot ha de funcionar segons les seves regles. Allò que intenta sortir-se del carril, promptament és tergiversat, absorbit, pervertit. L’economia col·aborativa n’és una mostra més.

                                Perversión de la economía colaborativa

Hace pocos años surgió la economía colaborativa, y con este nombre se sigue definiendo algo muy diferente. Tanto por interés de unos cuantos, como por desidia de una comunidad social predispuesta a tragárselo todo. He aquí que la auténtica economía colaborativa establece una relación de igual a igual entre individuos y colectividades con el fin de compartir o intercambiar bienes, espacios, productos, actividades, con transacción económica o no pero siempre entre particulares. Ninguna empresa por medio, y mucho menos por arriba. En poco tiempo, sin embargo, la realidad ha pervertido concepto y nombre.
¿Cómo se pueden decir colaborativas empresas que ponen en contacto empleados suyos y consumidores? Aquí ya no hay relaciones de igual a igual, y por no haber, ni siquiera hay un trato justo de los trabajadores. Pagos miserables, ausencia de derechos laborales. ¡Alto!..., ¿acaso pueden contemplarse estos términos en una economía de colaboración? Lo cierto es que quizás en ningún otro sector se ha pervertido tanto su esencia. Tan solo así se explica que se produzcan protestas de repartidores, de conductores. Todo auténticamente lamentable, por haber echado por la borda una idea y una organización diferentes.
Sin embargo, no debería sorprendernos porque en el seno del sistema capitalista todo ha de funcionar según sus reglas. Aquello que intenta salir-se del carril, prontamente es tergiversado, absorbido, pervertido. La economía colaborativa es una muestra más.


divendres, 30 de juny del 2017

¿El país o el partido? - El país o el partit?

                                                El país o el partit?

El govern del PP a Espanya aprova els Pressupostos Generals de l’Estat 2017 amb el suport del PNB i de Coalició Canària. El primer ho fa a canvi de 1.400 milions d’euros, en números rodons; el segon, a canvi de 1.362 milions. Més al nord, al Regne Unit, Teresa May aconsegueix aprovar els seus, de pressupostos, gràcies al Partit Unionista Democràtic (DUP) tot destinant 1.500 milions de lliures a Irlanda del Nord. A tots plegats, als que recolzen i als que paguen, en especial a aquests, cal preguntar-los per què ho fan.
¿El PP assigna els milions al PNB i a CC perquè és de justícia i afavoreix al país o és per no perdre el poder polític? El mateix cal aplicar a la primera ministra britànica, demanant-li si invertiria tant a Irlanda del Nord si no fos que el seu partit necessita el DUP per poder governar. Sense que ens contestin directament, la resposta esdevé diàfana. No ho fan pas per al país, per al bé de tota la població, sinó en benefici propi, a favor del partit.
Clarificats els termes, no deixa de ser inexplicable que en ambdós parlaments aitals barates siguin possibles. Es por entendre que la suma de partits en minoria no puguin impedir-ho, però no que la llei ho permeti. Qui podria revoltar-se contra la primacia dels interessos de partit  per sobre dels del país? ¿La ciutadania? Sí, per suposat, però atès que estem en un règim de democràcia representativa, són els diputats els que tenen la paraula. Si no es canvia el reglament, ¿deu ser perquè tots aspiren al mateix,  a anteposar el partit al país en cas de que els hi arribi el torn?

¿El país o el partido?

El gobierno del PP en España aprueba los Presupuestos Generales del Estado 2017 con el apoyo del PNV y de Coalición Canaria. El primero lo hace a cambio de 1.400 millones de euros, en números redondos; el segundo, a cambio de 1.362 millones. Más al norte, en el Reino Unido, Teresa May consigue aprobar los suyos, de presupuestos, gracias al Partido Unionista Democrático (DUP) destinando 1.500 millones de libras a Irlanda del Norte. A todos en conjunto, a los que apoyan y a los que pagan, en especial a estos, hay que preguntarles por qué lo hacen.
¿El PP asigna los millones al PNV y a CC porque es de justicia y favorece al país o es para no perder el poder político? Lo mismo cabe aplicar a la primera ministra británica, preguntándole si invertiría tanto en Irlanda del Norte si no fuera porque su partido necesita el DUP para poder gobernar. Sin necesidad de que nos contesten directamente, la respuesta se torna diáfana. No lo hacen por el país, para el bien de toda la población, sino en beneficio propio, en favor del partido.

Clarificados los términos, no deja de ser inexplicable que en ambos parlamentos tales cambalaches sean posibles. Se puede entender que la suma de partidos en minoría no puedan impedirlo, pero no que la ley lo permita. ¿Quién podría sublevarse contra la primacía de los intereses de partido por encima de los del país? ¿La ciudadanía? Sí, por supuesto, pero dado que estamos en un régimen de democracia representativa, son los diputados los que tienen la palabra. Si no se cambia el reglamento, ¿debe de ser porque todos aspiran a lo mismo, a anteponer el partido al país en caso de que les llegue el turno?

divendres, 23 de juny del 2017

Ir a Marte para no volver - Anar a Mart per no tornar

    Anar a Mart per no tornar

Les notícies solen quedar-se a mitges, sense arribar al fons. Per exemple, quan expliquen que 12 astronautes han estat seleccionats per la NASA amb la perspectiva de ser enviats a Mart en un viatge sense retorn, ja que prou feina hi haurà per arribar-hi, si és que la missió té èxit. Són 7 homes y 5 dones d’entre 29 i 42 anys, triats entre 18.300 aspirants. ¡Caram, milers de candidats a endinsar-se a l’espai per sempre més!... En aquest punt, un parell de preguntes semblen obligades. ¿Tantes persones hi ha que estan tan fartes d’aquest món que el volen abandonar així que sigui possible? ¿S’apunten a una mena de suïcidi encobert?
La informació a la premsa és tan succinta que no ens permet saber res de la vida de cadascun dels 12 candidats elegits per desaparèixer en el més enllà, i en aquest cas no ens referim a la infinitud teològica, abstracta, sinó a una infinitud cosmològica, entre planetes palpables. Estan casats, aparellats, divorciats? Són solters, tenen fills, pare, mare?  Hi ha persones que els estimen i a qui estimar?
Amb dos anys d’entrenament n’hi haurà prou perquè estiguin preparats per dir adéu. S’hi repensaran al darrer moment? Ja es veurà, una altra notícia ens ho dirà. Però el més interessant seria que ara mateix ens expliquessin què passa pel seu cap i el seu cor, què fa que estiguin cansats d’aquesta societat o que l’afany d’aventura se sobreposi a qualsevol altre incentiu o sentiment. Sí, seria suggestiu d’esbrinar-ho

Ir a Marte para no volver

Las noticias suelen quedarse a medias, sin llegar al fondo. Por ejemplo, cuando cuentan que 12 astronautas han sido seleccionados por la NASA con la perspectiva de ser enviados a Marte en un viaje sin retorno, ya que bastante costará llegar, si es que la misión tiene éxito. Son 7 hombres y 5 mujeres de entre 29 y 42 años, escogidos entre 18.300 aspirantes. ¡Caray, miles de candidatos a adentrarse en el espacio para siempre!... En este punto, un par de preguntas parecen obligadas. ¿Tantas personas existen que están tan hartas de este mundo que lo quieren abandonar en cuanto sea posible? ¿Se apuntan a una especie de suicidio encubierto?
La información en la prensa es tan sucinta que no nos permite saber nada de la vida de cada uno de los 12 candidatos elegidos para desaparecer en el más allá, y en este caso no nos referimos a la infinitud teológica, abstracta, sino a una infinitud cosmológica, entre planetas palpables. ¿Están casados, aparejados, divorciados? ¿Son solteros, tienen hijos, padre, madre?  ¿Hay personas que los aman y a quienes aman?
Con dos años de entrenamiento será suficiente para que estén preparados para decir adiós. ¿Se lo repensarán en el último momento? Ya se verá, otra noticia nos lo dirá. Pero lo más interesante sería que ahora mismo nos explicaran qué pasa por su cabeza y su corazón, qué hace que estén cansados de esta sociedad o que el afán de aventura se sobreponga a cualquier otro incentivo o sentimiento. Sí, sería sugestivo averiguarlo.


dissabte, 17 de juny del 2017

Ópera o montajes - Òpera o muntatges

Òpera o muntatges 

Fins fa poc, l’òpera era un espectacle tal com està definit als diccionaris: “drama posat en música per ésser cantat amb acompanyament d’orquestra i representat amb els elements propis del teatre”. En primer terme, música i cant; a l’últim, muntatge. Tant els espectadors com els crítics, pendents de les veus i de l’orquestra; els efectes teatrals, tinguts com a  accessoris.  Però vet aquí que actualment les posicions s’han capgirat; primer és l’estètica i en segon terme, la partitura i els intèrprets. Tot en consonància amb els valor en auge. Per davant, l’aparença; després el moll. En aquest cas, l’estètica per damunt dels cantants i dels músics.
La Fura del Baus ha obtingut un gran èxit a l’Òpera de Frankfurt. Al final de la representació, onze minuts d’aplaudiments, segons constata la crònica d’un diari enfocada a recalcar l’escenografia de la Fura. Són dues planes senceres, amb fotografies del muntatge, que després de llegir-les de dalt a baix no se sap si els cantants ho van fer bé o malament, si l’orquestra va afinar o desafinar. De fet, no es mencionen noms d’intèrprets vocals ni musicals.
Potser aquest és un cas extrem, però no pas excepcional.  Acostuma a succeir que a les crítiques operístiques es destaqui més l’embolcall que el contingut. La cultura visual s’ha instal·lat entre nosaltres com a fruït natural de la superficialitat en que vivim immersos.

Ópera o montajes 

Hasta hace poco, la ópera era un espectáculo tal como está definido en los diccionarios: “drama puesto en música para ser cantado con acompañamiento de orquesta y representado con los elementos propios del teatro”. En primer término, música y canto; en último, montaje. Tanto los espectadores como los críticos, pendientes de las voces y de la orquesta; los efectos teatrales, tenidos como accesorios. Pero he aquí que actualmente las posiciones han dado un vuelco; primero es la estética y, en segundo término, la partitura y los intérpretes. Todo en consonancia con los valores en auge. Por delante, la apariencia; después el meollo. En este caso, la estética por encima de los cantantes y de los músicos.
La Fura del Baus ha obtenido un gran éxito en la Ópera de Frankfurt. Al final de la representación, once minutos de aplausos, según constata la crónica de un diario enfocada a resaltar la escenografía de la Fura. Son dos páginas completas, con fotografías del montaje, que después de leerlas de arriba abajo no se sabe si los cantantes lo hicieron bien o mal, si la orquesta afinó o desafinó. De hecho, no se mencionan nombres de intérpretes vocales ni musicales.
Quizás sea este un caso extremo, pero no excepcional.  Acostumbra a suceder que a las críticas operísticas se destaque más el envoltorio que el contenido. La cultura visual se ha instalado entre nosotros como fruto natural de la superficialidad en que vivimos inmersos


divendres, 9 de juny del 2017

Bob Dylan, un Nobel penoso - Bob Dylan, un Nobel galdós

                Bob Dylan, un Nobel galdós

A la fi, cinc mesos més tard del degut, el senyor Dylan s’ha dignat enviar a l’Acadèmia Sueca el preceptiu discurs d’acceptació del premi Nobel de Literatura. L’escapoliment de Dylan quan es va anunciar la concessió va ésser una bufetada de menyspreu vers l’Acadèmia, ben merescuda, per cert. Què esperaven? Quan es tria malament se sol rebre disgustos.
Les lletres de les cançons de Bob Dylan són boniques, però no són pas obres literàries. Qualsevol dels escriptors i escriptores que ha guanyat el Nobel sap quant costa de fer un bon llibre, quantes hores, dies, mesos, inclús anys de dedicació, coneixement, reflexió requereix. Fins i tot els lectors se n’adonen. Llavors, el que ha passat és que el músic ha anat a la “seva bola” (i perdó pel llenguatge col·loquial, però crec que en aquest cas s’hi escau força), atès que, segons diu el refrany, què sap el gat de fer sabates?
El que tothom sap, això si, és que si vols cobrar has de fer el que et demanen, motiu pel qual Bob Dylan ha lliurat a Suècia, quatre dies abans de que expirés el termini, un discurs que li aportarà 820.000 euros. Malaguanyats, al meu parer. Què en farà, Dylan, que ja en deu tenir una bona pila, de dòlars? El que vulgui, ja que són ben seus. L’Acadèmia Sueca ha volgut realitzar un exercici de modernitat, de democràcia mal entesa, de pujar al carro de la frivolitat imperant, i així ha traït el seu esperit. I el de tothom qui estima i valora la literatura.

Bob Dylan, un Nobel penoso

Al fin, cinco meses más tarde de lo debido, el señor Dylan se ha dignado enviar a la Academia Sueca el preceptivo discurso de aceptación del premio Nobel de Literatura. El escabullirse de Dylan cuando se anunció la concesión fue una bofetada de menosprecio hacia la Academia, bien merecida, por cierto. ¿Qué esperaban? Cuando se escoge mal se suele recibir disgustos.
Las letras de las canciones de Bob Dylan son bonitas, pero no son obras literarias. Cualquiera de los escritores y escritoras que ha ganado el Nobel sabe cuánto cuesta hacer un buen libro, cuántas horas, días, meses, incluso años de dedicación, conocimiento, reflexión requiere. Incluso los lectores se dan cuenta de ello. Entonces, lo que ha pasado es que el músico ha ido a “su bola” (y perdón por el lenguaje coloquial, pero creo que es bastante adecuado en este caso), dado que, según dice el refrán, zapatero a tus zapatos.

Lo que todo el mundo sabe, eso sí, es que si quieres cobrar tienes que hacer lo que te piden, motivo por el cual Bob Dylan ha entregado a Suecia, cuatro días antes de que expirara el plazo, un discurso que le aportará 820.000 euros. Fallidos, a mi parecer. ¿Qué hará con ellos, Dylan, que ya debe de tener un buen monto, de dólares? Lo que desee, puesto que son bien suyos. La Academia Sueca ha querido realizar un ejercicio de modernidad, de democracia mal entendida, de subirse al carro de la frivolidad imperante, y así ha traicionado su espíritu. Y el de todos los que aman y valoran la literatura.

divendres, 2 de juny del 2017

Trabajadores sin alma y sin carne - Treballadors sense ànima i sense carn

                Treballadors sense ànima i sense carn

Així són els robots, eficaços i insensibles ajudants, i el que és encara més important, poden ésser uns excel·lents treballadors. Instruments que obeeixen, no repliquen, no es queixen, no mengen, no dormen, no fan vacances, no saben que hi ha caps de setmana. Les empreses en contracten cada dia en major mesura, de manera que la mecanització substitueix l’habilitat humana, el pensament, la blanor de la carn. Aboleix els convenis salarials, las vagues, les baixes per malaltia. Si un robot s’espatlla, té més fàcil arranjament que un cos humà, i alhora és intercanviable. Es tracta de la tècnica elevant al cub la productivitat, els beneficis, el goig empresarial de fabricar, d’elaborar, d’oferir serveis de tota mena, privats o públics. ¡Quina cara més maca, la d’aquesta tecnologia!... Llàstima que no sigui l’única, que en tingui una altra.
Esmento la carta d’un lector de La Vanguardia, publicada el 01-06-17 sota el títol de “Robots i treballadors”, en què l’autor expressa el seu escepticisme vers la propaganda de que els robots han arribat para alliberar les persones de les tasques més enutjoses tot permetent que treballin en altres ocupacions més agradables. Ell no s’ho creu, davant l’evidència de la taxa d’atur existent, i reflexiona: assumint que l’evolució tecnològica és imparable, s’haurien de fer canvis a fi de que tots aquests avenços beneficiïn la majoria i no tan sols uns quants.
Potser sense adonar-se, suggereix una gran revolució. Perquè només fent que els robots i la seva productivitat pertanyin a la immensa majoria, els beneficis serien per tothom. I això ja ho va dir algú al segle XIX.


Trabajadores sin alma y sin carne

Así son los robots, eficaces e insensibles ayudantes, y lo que es aún más importante, pueden ser unos excelentes trabajadores. Instrumentos que obedecen, no replican, no se quejan, no comen, no duermen, no hacen vacaciones, no saben que hay fines de semana. Las empresas los contratan cada día en mayor medida, de forma que la mecanización sustituye la habilidad humana, el pensamiento, la blandura de la carne. Extingue los convenios salariales, las huelgas, las bajas por enfermedad. Si un robot se estropea, tiene más fácil arreglo que un cuerpo humano, y a la vez es intercambiable. Se trata de la técnica elevando al cubo la productividad, los beneficios, el gozo empresarial de fabricar, de elaborar, de ofrecer servicios de todo tipo, privados o públicos. ¡Qué cara más bonita, la de esta tecnología!... Lástima que no sea la única, que tenga otra.
Menciono la carta de un lector de La Vanguardia, publicada el 01-06-17 bajo el título de “Robots y trabajadores”, en la que el autor expresa su escepticismo ante la propaganda de que los robots han llegado para liberar a las personas de las tareas fastidiosas permitiendo que trabajen en otros empleos más agradables. Él no se lo cree, frente a la evidencia de la tasa de paro existente, y reflexiona: asumiendo que la evolución tecnológica es imparable, se tendrían que hacer cambios con el fin de que todos estos avances beneficien a la mayoría y no tan sólo a unos cuantos.

Quizás sin darse cuenta, sugiere una gran revolución. Porque tan solo haciendo que los robots y su productividad pertenezcan a la inmensa mayoría, los beneficios serían para todo el mundo. Y eso ya lo dijo alguien en el siglo XIX.

divendres, 26 de maig del 2017

Los amigos árabes de Trump - Els amics àrabs de Trump

                                    Els amics àrabs de Trump

Per suposat que és un home molt subjectiu, Donald Trump. Els àrabs de l’Iran són com el diable; els de l‘Aràbia Saudita els considera una joia. Aquell país el vol proscrit; amb aquest altre hi comercia a dojo. Sobre tot hi ha venut armament, molt armament, fins a un valor de 350.000 milions de dòlars. Coi, quina xifra!... Destinada, ja ho sabem, a artefactes que serveixen per matar.
Jobs, jobs, jobs va cridar el nord-americà, embogit de goig, pensant en els llocs de treball que aquesta venda crearà als Estats Units. Igual hagués pogut cridar, crime, crime, crime , però a aquest realisme es nega a donar-li veu. Com tampoc no vol esbombar la vilesa de l’Estat saudita amb les dones o el seu suport a terroristes. Els negocis enceguen, i la pressió de la indústria armamentista estatunidenca, encara més. Trump ha complagut doblement el complex militarista, primer retallant la despesa social en favor de l’adquisició d’armament, i ara amb un acord comercial multimilionari que invalida qualsevol mirada crítica. Els saudites són els bons, malgrat la mordassa que apliquen a la població, sobre tot la femenina, i els iranians, els malvats. Tant se val que el cinema ens mostri que a l’Iran hi ha dones que treballen pel seu compte, que condueixen, que parlen amb el marit com a iguals, quelcom impensable a l’Aràbia Saudita . El discurs de Trump és interessat, demagog i bel·licista, principis amb els quals es passeja pel món, de manera que fins i tot es permet renyar als països de l’OTAN que inverteixen més en polítiques socials que no pas en arsenals.
Alguns dels seus compatriotes ja fa setmanes que pensen en un impeachment que els deslliuri d’un personatge como aquest, tan nefast alhora en el àmbit del canvi climàtic. Sembla que només és qüestió de temps.


Los amigos árabes de Trump

Por supuesto que es un hombre muy subjetivo, Donald Trump. Los árabes de Irán son como el diablo; a los de Arabia Saudí los considera una joya. A aquel país lo quiere proscrito; con este otro comercia en abundancia. Sobre todo, ha vendido armamento, mucho armamento, hasta un valor de 350.000 millones de dólares. ¡Caray, qué cifra!... Destinada, ya lo sabemos, a artefactos que sirven para matar.
Jobs, jobs, jobs exclamó el norteamericano, enloquecido de gozo, pensando en los puestos de trabajo que tamaña venta creará en los Estados Unidos. Igual hubiera podido exclamar, crime, crime, crime, pero a tal realismo se niega a darle voz. Como tampoco quiere propalar la vileza del Estado saudí con las mujeres o su apoyo a terroristas. Los negocios ciegan, y la presión de la industria armamentista estadounidense, todavía más. Trump ha complacido doblemente al complejo militarista, primero recortando el gasto social en favor de la adquisición de armamento, y ahora con un acuerdo comercial multimillonario que invalida cualquier mirada crítica. Los saudíes son los buenos, a pesar de la mordaza que aplican a la población, sobre todo la femenina, y los iraníes, los malvados. Da igual que el cine nos muestre que en Irán hay mujeres que trabajan por su cuenta, que conducen, que hablan con el marido como iguales, algo impensable en Arabia Saudí. El discurso de Trump es interesado, demagogo y belicista, principios con los cuales se pasea por el mundo, de manera que incluso se permite reñir a los países de la OTAN que invierten más en políticas sociales que en arsenales.

Algunos de sus compatriotas ya hace semanas que piensan en un impeachment que les libere de un personaje como este, tan nefasto a la vez en el ámbito del cambio climático. Parece que sólo es cuestión de tiempo.

divendres, 19 de maig del 2017

¿Quién fiscaliza al fiscal? - Qui fiscalitza el fiscal?

                                    Qui fiscalitza el fiscal?

Qui vigila el vigilant? Un dilema clàssic.  Qui fiscalitza el fiscal? Un dilema molt actual. Els llecs en la matèria, com jo mateixa,  no podem entendre com un  fiscal, el del cas Palau en particular, pot passar de demanar en principi 27 anys de presó per a un acusat, Fèlix Millet, a 14 anys; de 27 anys a 10 anys per a un altre, Jordi Montull; i de 26 anys a 3 anys per a una tercera, Gemma Montull. Tot plegat sembla ser que es deu a l’agraïment per haver-se confessat culpables, i en especial, per haver acusat a tercers, a un partit polític en concret.
Ens preguntem, ¿vejam, van delinquir o no van delinquir, ho van fer tan greument com perquè d’antuvi el senyor fiscal demanés molts anys de presó? El fets són els fets, oi? En conseqüència, la veritat pot ésser emmascarada segons l’estratègia dels acusats i a voluntat del fiscal?
Per altra banda, també ens interroguem sobre el jutge, una figura que encara no ha aparegut a les informacions. Els llecs en la matèria tenim entès que és ell qui té l’última paraula, i sentim curiositat per saber què determinarà. ¿Tal vegada pot vigilar el fiscal, pot revocar les seves peticions? Bé, els pobres mortals no en sabem res. La Justícia està molt per sobre de nosaltres, amb les seves balances, la seva altivesa i la seva bena al ulls com a senyal d’imparcialitat. Potser ens vol dir que, com una deessa, la Llei està per sobre de tot, i que en aquesta s’han de basar les acusacions y les sentències. Llàstima que la seva interpretació es trobi en mans d’éssers humans. Tan febles, tan imperfectes, tan decebedors.

¿Quién fiscaliza al fiscal?

¿Quién vigila al vigilante? Un dilema clásico.  ¿Quién fiscaliza al fiscal? Un dilema muy actual. Los legos en la materia, como yo misma, no podemos entender cómo un fiscal, el del caso Palau en particular, puede pasar de pedir en principio 27 años de prisión para un acusado, Fèlix Millet, a 14 años; de 27 años a 10 años para otro, Jordi Montull; y de 26 años a 3 años para una tercera, Gemma Montull. Al fin y al cabo, parece ser que se debe al agradecimiento por haberse confesado culpables, y en especial, por haber acusado a terceros, a un partido político en concreto.
Nos preguntamos, ¿veamos, delinquieron o no delinquieron, lo hicieron tan gravemente como para que de entrada el señor fiscal pidiera muchos años de prisión? Los hechos son los hechos, ¿no es cierto? En consecuencia, ¿la verdad puede ser enmascarada según la estrategia de los acusados y a voluntad del fiscal?
Por otra parte, también nos preguntamos sobre el juez, una figura que todavía no ha aparecido en las informaciones. Los legos en la materia tenemos entendido que es él quien tiene la última palabra, y sentimos curiosidad por saber qué determinará. ¿Tal vez puede vigilar al fiscal, puede revocar sus peticiones? Bien, los pobres mortales no sabemos nada. La Justicia está muy por encima de nosotros, con sus balanzas, su altivez y su venda en los ojos como señal de imparcialidad. Quizás nos quiere decir que, como una diosa, la Ley está por encima de todo, y que en ella deben basarse las acusaciones y las sentencias. Lástima que su interpretación se encuentre en manos de seres humanos. Tan débiles, tan imperfectos, tan decepcionantes.


divendres, 12 de maig del 2017

Atentos y relajados - Atents i relaxats

                                    Atents i relaxats

Hi ha lectures que aporten pau i benestar, com és el cas del llibre de Xavier Puigdevall La atención como estado interior, publicat per Idea Equipo Editorial. D’entre els apartats que condueixen a un món tranquil-, que no seria poc si de cas l’aconseguíssim tots plegats-, hi ha el dedicat als essenis. Sembla que la comunitat essènia va néixer uns 300 anys abans de Crist. Estava composta per unes 4.000 persones que vivien distribuïdes arreu de Palestina i algunes de les quals practicaven el celibat. Virginals o no, homes i dones renunciaven a tota propietat,  s’obligaven a dir sempre la veritat i es comprometien a ésser humils. D’altra part, els fruïts obtinguts amb el seu treball, a l’agricultura o en diversos oficis, es distribuïen segons les necessitats de cadascú. A més a més, sempre quedava reservada una part per auxiliar els pobres, les vídues, els orfes, i fins i tot els foresters, que requerissin ajuda.
Restar atents a la pau i al benestar de la natura, relaxats per l’absència d’ambició, vet aquí un horitzó al qual podríem assenyadament aplicar-nos. El llibre de Puigdevall ens parla també d’altres tradicions capaces d’assossegar l’esperit, però la cultura essènia ens ofereix, potser, la perspectiva suprema.
Els essenis van desaparèixer a finals del segle I d. C., donant fe de que el bé no és etern, com tampoc ho és el mal, sortosament. Al llarg del temps, altres doctrines socials han intentat cultivar la fraternitat i la vida senzilla, sense que, de moment, hagin reeixit. Amb tot, insisteixo, pensar en els essenis, imaginar-los a la seva època, reconforta.

Atentos y relajados

Hay lecturas que aportan paz y bienestar, como es el caso del libro de Xavier Puigdevall La atención como estado interior, publicado por Idea Equipo Editorial. Entre los apartados que conducen a un mundo tranquilo -que no sería poca cosa si acaso todos juntos lo consiguiéramos, - se encuentra el dedicado a los esenios. Parece que la comunidad esenia nació unos 300 años antes de Cristo. Estaba compuesta por unas 4.000 personas que vivían distribuidas a lo largo de Palestina y algunas de las cuales practicaban el celibato. Virginales o no, hombres y mujeres renunciaban a toda propiedad, se obligaban a decir siempre la verdad y se comprometían a ser humildes. Por otra parte, los frutos obtenidos con su trabajo, en la agricultura o en diversos oficios, se distribuían según las necesidades de cada cual. Por añadidura, siempre quedaba reservada una parte para auxiliar a los pobres, las viudas, los huérfanos, e incluso los forasteros, que requiriesen ayuda.
Estar atentos a la paz y al bienestar de la naturaleza, relajados por la ausencia de ambición, he aquí un horizonte al cual podríamos juiciosamente aplicarnos. El libro de Puigdevall nos habla también de otras tradiciones capaces de sosegar el espíritu, pero la cultura esenia nos ofrece, quizás, la perspectiva suprema.

Los esenios desaparecieron a finales del siglo I d. C., dando fe de que el bien no es eterno, como tampoco lo es el mal, afortunadamente. A lo largo del tiempo, otras doctrinas sociales han intentado cultivar la fraternidad y la vida sencilla, sin que, por el momento, hayan triunfado. A pesar de todo, insisto, pensar en los esenios, imaginarlos en su época, reconforta.

dissabte, 6 de maig del 2017

Cuanto más instruidos más ayudan - Com més instruïts més ajuden

                                Com més instruïts més ajuden

Un estudi presentat per l’IESE ens diu que els homes més instruïts ajuden a casa en major mesura que els altres. Els graduats superiors col·laboren a la llar més que no pas els que sols tenen estudis primaris. A tots plegats, no obstant, el que menys els agrada és planxar, com a algunes dones, i el que més, cuinar o fer la compra. L’indicador més significatiu, però, rau en la diferent implicació d’uns i altres en les tasques domèstiques. ¿Tal vegada el masclisme es va diluint a mesura que s’adquireixen estudis? ¿O potser és que la parella també és universitària i això fa que tingui molt clar quins són els seus drets i posi els punts sobre les is? Meres especulacions, sens dubte, però els resultats de l’enquesta són explícits.
També podríem mirar-ho per un altre cantó. Fixem-nos en l’ítem cuinar. La gastronomia s’ha posat de moda, l’alta cuina en especial, com si qualsevol persona pogués pagar-se un àpat en un restaurant amb estrelles Michelin. Sona a bajanada, però és així. Bé, seguint aquest fil, val a pensar que als de posició més elevada els complau molt ficar-se entre fogons perquè cuinar té ara molt prestigi. En canvi, netejar ja és menys atractiu, comprovant-se que en això s’impliquen en menor mesura que els menys instruïts. I pel que fa a comprar, això també els ve més de gust als d’educació superior. Tot deduint que es guanyen més bé la vida que els de classe més baixa, sembla lògic entendre que amb la butxaca plena és ben agradable triar i comprar. I llurs dones contentes,  perquè a feina feta, consell dat.

Cuanto más instruidos más ayudan

Un estudio presentado por el IESE nos dice que los hombres más instruidos ayudan en casa en mayor medida que los demás. Es decir, que los graduados superiores colaboran en el hogar más que los que solo tienen estudios primarios. En conjunto, no obstante, lo que menos les gusta es planchar, como a algunas mujeres, y el que más, cocinar o hacer la compra. El indicador más significativo, sin embargo, radica en la diferente implicación de unos y otros en las tareas domésticas. ¿Acaso el machismo se va diluyendo a medida que se adquieren estudios? ¿O quizás es que la pareja también es universitaria y esto hace que tenga muy claro cuáles son sus derechos y ponga los puntos sobre las íes? Meras especulaciones, sin duda, pero los resultados de la encuesta son explícitos.

También podríamos mirarlo por otro lado. Fijémonos en el ítem cocinar. La gastronomía se ha puesto de moda, la alta cocina en especial, como si cualquier persona pudiera pagarse una comida en un restaurante con estrellas Michelin. Suena a bobada, pero es así. Bueno, siguiendo el hilo, valga pensar que a los de posición más elevada les complace mucho meterse entre fogones porque cocinar tiene ahora mucho prestigio. En cambio, limpiar ya es menos atractivo, comprobándose que en esto se implican en menor medida que los menos instruidos. Y por lo que respecta a comprar, eso también les apetece más a los de educación superior. Deduciendo que se ganan mejor la vida que los de clase más baja, parece lógico entender que con el bolsillo lleno resulta muy agradable escoger y comprar. Y sus mujeres contentas, porque más vale poco que nada.

divendres, 28 d’abril del 2017

La mujer es multiusos - La dona és multiusos

                La dona és multiusos

De la dona s’aprofita tot. El cervell, els braços i cames, el sexe, el ventre.  És quelcom ancestral, i vigent. Hi ha una organització nomenada Stop Surrogacy Now que s’ha fixat en un apartat en particular i vol posar fre a la creixent subrogació de ventres per gestar fills per a altres persones. El cas d’una nord-americana, mare de tres fills propis, que ha parit tres vegades per donar goig a tres parelles que li han pagat diners es troba en el seu focus. El fet que a l’últim part estigués a punt de perdre la vida  i endemés li hagin quedat seqüeles els ha encoratjat a exigir la total prohibició de llogar ventres de dona, una explotació ja mundial.
L’espècie dona es extraordinària. Pensa, estudia, pot ser secretària, metgessa, advocada. És hàbil per portar una casa, tenir cura de la família. Té un sexe que dóna plaer i un ventre que dóna criatures. Molt més completa que qualsevol home, i no obstant això, sempre ha estat sotmesa. En un aspecte és inferior als homes, en la força bruta, i aquest factor ha permès la seva explotació en diverses àrees. La intel·ligència posada al servei del que calgui; el sexe, regulat socialment o usat a la prostitució; amb els avenços científics, el ventre explotat també com a eina de treball en forma de subrogació.
¿No n’aprendrem mai  o passa que cal guanyar-se la vida amb les instruments de què cadascú disposa i com se li permet? Qui paga mana, i aprofita tot el que té a l’abast.

La mujer es multiusos

De la mujer se aprovecha todo. El cerebro, los brazos y piernas, el sexo, el vientre.  Es algo ancestral, y vigente. Hay una organización nombrada Stop Surrogacy Now que se ha fijado en un apartado en particular y quiere poner freno a la creciente subrogación de vientres para gestar hijos para otras personas. El caso de una norteamericana, madre de tres hijos propios, que ha parido tres veces para dar gozo a tres parejas que le han pagado dinero se encuentra en su foco. El hecho de que en el último parto estuviera a punto de perder la vida y además le hayan quedado secuelas los ha animado a exigir la total prohibición de alquilar vientres de mujer, una explotación ya mundial.
La especie mujer es extraordinaria. Piensa, estudia, puede ser secretaria, médico, abogada. Es hábil para llevar una casa, cuidar de la familia. Tiene un sexo que da placer y un vientre que da criaturas. Mucho más completa que cualquier hombre, y no obstante, siempre ha estado sometida. En un aspecto es inferior a los hombres, en la fuerza bruta, y este factor ha permitido su explotación en varias áreas. La inteligencia puesta al servicio de lo que convenga; el sexo, regulado socialmente o usado en la prostitución; con los avances científicos, el vientre explotado también como herramienta de trabajo en forma de subrogación.

¿No aprenderemos nunca o sucede que hay que ganarse la vida con los instrumentos de que cada cual dispone y cómo le sea permitido? Quién paga manda, y aprovecha todo lo que está a su alcance.

diumenge, 23 d’abril del 2017

Lecturas escolares - Lectures escolars

                            Lectures escolars

Ja és un clàssic reconèixer que el fet d’obligar des de l’escola a llegir uns llibres determinats no fomenta el gust per la lectura. És sabut, i malgrat tot es continua practicant aquest sistema. Per què? Crec que és perquè els menys interessats en la lectura són els propis docents. Directors, caps d’estudis, mestres. Si veritablement els agradés llegir, utilitzarien altres mètodes per fer que els deixebles compartissin el seu plaer per la lectura. Per exemple, deixant que fossin ells qui triessin els llibres que els vindria de gust llegir, comentar després en tertúlies, convidar els autors pròxims i assequibles. No es tracta de res difícil de dur a terme, i no obstant ningú no sembla interessat a fer-ho, just perquè a la majoria del professorat la literatura li importa un rave. I als adults en general, també.
A l’autobús, al metro, ja no es veuen criatures amb llibres de contes a les mans, sinó que tots porten, a les més tendres edats, el seu mòbil. Hi estan enganxats, igual que son pare o sa mare. Tots capficats jugant, mirant fotos, intercanviant whatsapps. Entre aquests progenitors, alguns deuen ser mestres, i no és possible que transmetin als seus alumnes allò que ells no senten, l’amor als llibres.
A tot això, de què serveix llegir? A part de passar-s’ho bé amb una bona narració, per a petits o per a adults, potser si les persones aprenguessin a pensar, conèixer i reflexionar gràcies a la lectura no succeiria que, a l’hora de votar, fossin elegits dirigents nefastos. Una incultura majoritària fa mal tothom a tot el món.

Lecturas escolares

Ya es un clásico reconocer que el hecho de obligar desde la escuela a leer unos libros determinados no fomenta el gusto por la lectura. Es sabido, y a pesar de todo se sigue practicando tal sistema. ¿Por qué? Creo que es debido a que los menos interesados en la lectura son los propios docentes. Directores, jefes de estudios, maestros. Si verdaderamente les gustara leer, utilizarían otros métodos para conseguir que los discípulos compartieran su placer por la lectura. Por ejemplo, permitiendo que fueran ellos quién escogieran los libros que les gustaría leer, comentar luego en tertulias, invitar a los autores cercanos y asequibles. No se trata de algo difícil de llevar a cabo, y no obstante nadie parece interesado en hacerlo, justo porque a la mayoría del profesorado la literatura le importa un rábano. Y a los adultos en general, también.
En el autobús, en el metro, ya no se ven niños y niñas con libros de cuentos en las manos, sino que todos llevan, desde las más tiernas edades, su móvil. Están enganchados, igual que su padre o su madre. Todos absortos jugando, mirando fotos, intercambiando whatsapps. Entre esos progenitores, algunos deben de ser maestros, y no es posible que transmitan a sus alumnos aquello que ellos no sienten, el amor a los libros.

A todo esto, ¿de qué sirve leer? Aparte de pasarlo bien con una buena narración, para pequeños o para adultos, quizás si las personas aprendieran a pensar, conocer y reflexionar gracias a la lectura no sucedería que, a la hora de votar, fueran elegidos dirigentes nefastos. Una incultura mayoritaria perjudica a todos en todo el mundo.

diumenge, 16 d’abril del 2017

El potencial de agresividad - El potencial d’agressivitat

                El potencial d’agressivitat

“És natural que siguin els individus més brutals i cruels, els que disposen d’un major potencial d’agressivitat, els que sobrevisquin en major número i transmetin el seu caràcter a la seva descendència”. Una reflexió no d’un filòsof o un analista polític sinó de Michel Houellebecq, novel·lista i poeta. Per donar-li la raó n’hi ha prou en pensar sobre el que ens envolta i sobre el que la Humanitat ha patit des de que hi ha Història. A l’actualitat, que potser no ens espaordeixen les accions dels que manen mundialment? La guerra siriana en mans dels més cruels botxins des de fa sis anys, matant i arrossegant la gent com a cucs sense transcendència; el president dels Estats Units utilitzant armes com si fossin joguines d’un magatzem de la seva propietat i provocant un altre boig, el president nordcoreà que amenaça amb la guerra nuclear. Tots plegats descendents dels homes brutals i cruels dels quals han heretat el caràcter segle darrera segle.
¿Finirà aviat la vida sobre la Terra o tal vegada canviarà de mans el poder per passar als bondadosos i assenyats? La bondat. Per què es parla tan poc de bondat i tan de força i diners? Espaordits, no podem contemplar el futur dels nostres fills i nets amb esperança llevat que estiguem cecs, o llevat que nosaltres i ells aconseguim ensorrar els individus més brutal i cruels de què parla l’escriptor francès.

                                El potencial de agresividad

"Es natural que sean los individuos más brutales y crueles, los que disponen de mayor potencial de agresividad, los que sobrevivan en mayor número y transmitan su carácter a su descendencia". Una reflexión no de un filósofo o un analista político sino de Michel Houellebecq, novelista y poeta. Para darle la razón es suficiente pensar sobre lo que nos rodea y sobre lo que la Humanidad ha sufrido desde que hay Historia. En la actualidad, ¿acaso no nos estremecen las acciones de quienes gobiernan el mundo? La guerra siriana en manos de los más crueles verdugos desde hace seis años, matando y arrastrando a la gente como gusanos sin trascendencia; el presidente de los Estados Unidos utilizando armas como si fueran juguetes de un almacén de su propiedad y provocando a otro loco, el presidente norcoreano que amenaza con la guerra nuclear. Todos ellos descendientes de los hombres brutales y crueles de los cuales han heredado el carácter siglo tras siglo.
¿Morirá pronto la vida sobre la Tierra o tal vez cambiará de manos el poder para pasar a los bondadosos y sensatos? La bondad. ¿Por qué se habla tan poco de bondad y tanto de poder y dinero? Despavoridos, no podemos ver el futuro de nuestros hijos y nietos con esperanza a menos que estemos ciego, o a menos que nosotros y ellos logremos hundir a los individuos más brutales y crueles de que habla el escritor francés.



diumenge, 9 d’abril del 2017

Bombardeos y cinismo - Bombardejos i cinisme

                                                Bombardejos i cinisme

Donald Trump per fi ha donat sortida al seu bel·licisme, i ho ha fet amb la màscara de qui vol salvar la Humanitat dels perversos que bombardegen amb gas sarín. Ell no, perquè els EE.UU. ho han fet amb armes legals. El cinisme de tot plegat és immens, tràgic.
Les armes químiques estan prohibides des del Protocol de Ginebra de 1925, aviat farà 100 anys, i no obstant van ser presents a la Segona Guerra Mundial, a l’enfrontament entre Irak i Iran del 1980 al 1988, en altres conflictes, i ara mateix. Els protocols no serveixen per a res si es fan ulls grossos quant a les fàbriques i fabricants, venedors i compradors. Per a poder llançar bombes químiques cal que existeixin i es comercien, i d’aquests termes no en sabem res, els pobres mortals que ens extremem de compassió i de por al conèixer la barbàrie, ni tampoc en saben res les víctimes.
Per què no es desmantellen els laboratoris? Si són il·legals, si no són invisibles, ¿què fa l’ONU tan callada, tan ineficaç? Ha d’aparèixer un pinxo i bombardejar Síria, amenaçar amb una escalada bèl·lica, fer que la borsa pugi. Ah, la borsa,  el lobby armamentista!...  Amb això està dit tot. Només que, els morts ja no parlen.

Bombardeos y cinismo

Donald Trump por fin ha dado salida a su belicismo, y lo ha hecho con la máscara de quien quiere salvar a la Humanidad de los perversos que bombardean con gas sarín. Él no, porque los EE.UU. lo han hecho con armas legales. El cinismo de todo ello es inmenso, trágico.
Las armas químicas están prohibidas desde el Protocolo de Ginebra de 1925, pronto hará 100 años, y no obstante estuvieron presentes en la Segunda Guerra Mundial, en el enfrentamiento entre Iraq e Irán de 1980 a 1988, en otros conflictos, y ahora mismo. Los protocolos no sirven para nada si se hace la vista gorda en cuanto a las fábricas y fabricantes, vendedores y compradores. Para poder lanzar bombas químicas es necesario que existan y se comercialicen, y de estos términos no sabemos nada, los pobres mortales que nos estremecemos de compasión y de miedo al conocer la barbarie, ni tampoco saben nada las víctimas.
¿Por qué no se desmantelan los laboratorios? Si son ilegales, si no son invisibles, ¿qué hace la ONU tan callada, tan ineficaz? Tiene que aparecer un chulo y bombardear Siria, amenazar con una escalada bélica, hacer que la bolsa suba. ¡Ah, la bolsa, el lobby armamentista!...  Con eso está dicho todo. Solo que, los muertos ya no hablan.




            

divendres, 31 de març del 2017

Bankia, ayudas y dividendos - Bankia, ajuts i dividends

                        Bankia, ajuts i dividends

Es veu que cal entendre de finances per entendre-ho. Ja és històric que l'Estat, és a dir, tots els ciutadans, vàrem injectar a Bankia l’any 2013 tants milions d’euros com 22.424. Arribats al 2017, el banc només n’ ha tornat 1.836. Encara ens en deu, doncs, 20.588, una quantitat que continua essent exorbitant, i que, a més a més, el FROB (Fondo de Reestructuración Ordenada Bancaria), també nosaltres, no confiem a recuperar. El novembre de 2019, com a màxim de tard, Bankia ha de ser privatitzada, i el més calent quant a recuperar els diners és a l’aigüera.
Vet aquí la ben coneguda situació, entremig de la qual sorgeix la notícia de que Bankia repartirà dividends als accionistes per valor de 317 milions d’euros. Caram!... Els ignorants en finances creiem que en realitat d’accionistes en som tots els ciutadans i ciutadanes, atès que hem invertit en aquest banc a través de l’erari públic, el qual, com el seu nom indica, ens pertany a tots.
Probablement els entesos en bancs, finances i capital deuen considerar que tot funciona legalment, la qual cosa no significa que sigui legítim.

Bankia, ayudas y dividendos

Por lo visto hay que entender de finanzas para entenderlo. Ya es histórico que el Estado, es decir, todos los ciudadanos, inyectamos a Bankia en el año 2013 tantos millones de euros como 22.424. Llegados al 2017, el banco tan solo ha devuelto 1.836 millones. Aún nos debe, pues, 20.588, una cantidad que sigue siendo exorbitante, y que, además, el FROB (Fondo de Reestructuración Ordenada Bancaria), también nosotros, no confiamos en recuperar. En noviembre de 2019, como máximo de tarde, Bankia tiene que ser privatizada, y la perspectiva de recuperar el dinero invertido brilla por su ausencia.
Esta es la bien conocida situación, en medio de la cual surge la noticia de que Bankia repartirá dividendos a los accionistas por valor de 317 millones de euros. ¡Caramba!... Los ignorantes en finanzas creemos que en realidad accionistas lo somos todos los ciudadanos y ciudadanas, dado que hemos invertido en este banco a través del erario público, el cual, como su nombre indica, nos pertenece a todos.
Probablemente los entendidos en bancos, finanzas y capital deben de considerar que todo funciona legalmente, lo cual no significa que sea legítimo.


dissabte, 25 de març del 2017

Hijos que denuncian a sus padres - Fills que denuncien els pares

                        Fills que denuncien els pares

Una dona sevillana ha passat un mal tràngol. Ha estat a punt de ser condemnada per maltractaments al seu fill de 15 anys. Es veu que el noi  s’havia passat tot el dia de festa enganxat al mòbil i sense fer els deures. La mare, cansada de que fes el sord a les serves advertències, s’hi va atansar per arrabassar-li-ho, i és clar, el va tocar. Intocables els fills i filles!... El xicot, ras i curt, se’n va anar cap a la Guàrdia Civil i va denunciar sa mare per maltractaments. Amb tot, la joia de noi no s’ha sortit amb la seva atès que el jutge ha exonerat la dona tot considerant que va actuar en bé del fill.
Sembla ser que les denúncies contra els progenitors no deixen d’augmentar, sigui per una cleca, un calbot o una paraula gruixuda. En el cas esmentat, per un simple frec. Més enllà  de tenir en compte la feina que donen als òrgans judicials, que prou saturats estan amb altres causes, cal preguntar-se quina mena de relació i convivència pot existir entre uns fills denunciants i uns pares denunciats. Quan el plançó va a la policia, mentre el jutjat decideix, quan ja ho ha fet en un sentit o altre. Tristor, rancúnia, animadversió? Posar menjar a la taula per a un fill que o bé no estima o bé pensa que no l’estimen. O tal vegada passa que ja no viuen junts, que els avis, els oncles, els serveis socials ocupen el lloc que correspon als pares i mares amorosos. Potser aital separació té raó de ser, però tot i això, quina tristesa i quina buidor.

Hijos que denuncian a sus padres

Una mujer sevillana ha pasado un mal trago. Ha estado a punto de ser condenada por maltratos a su hijo de 15 años. Por lo visto, el chico se había pasado todo el día festivo pegado al móvil y sin hacer los deberes. Su madre, cansada de que hiciera el sordo a sus advertencias, se acercó para arrebatárselo, y claro está, le rozó. ¡Intocables los hijos e hijas!... El chico, lisa y llanamente, se fue a la Guardia Civil y denunció a su madre por maltratos. No obstante, la joya de chico no se ha salido con la suya puesto que el juez ha exonerado a la mujer considerando que actuó por bien de su hijo.

Parece ser que las denuncias contra los progenitores no dejan de aumentar, sea por una bofetada, un coscorrón o una palabra gruesa. En el caso mencionado, por un simple roce. Más allá de tener en cuenta el trabajo que dan a los órganos judiciales, que bastante saturados están con otras causas, hay que preguntarse qué tipo de relación y convivencia puede existir entre unos hijos denunciantes y unos padres denunciados. Cuando el vástago va a la policía, mientras el juzgado decide, cuando ya lo ha hecho en un sentido u otro. ¿Tristeza, rencor, animadversión? Poner comida a la mesa para un hijo que o bien no ama o bien piensa que no lo aman. Tal vez ocurre que ya no viven juntos, que los abuelos, los tíos, los servicios sociales ocupan el lugar que corresponde a los padres y madres amorosos. Quizás una tal la separación tiene razón de ser, sin embargo, qué tristeza y qué vacío.

diumenge, 19 de març del 2017

Consortes de políticos o políticas - Consorts de polítics o polítiques

                                Consorts de polítics o polítiques

Les imatges es repeteixen com si no hagués passat el temps. Aquell en què només els homes eren presidents de govern i en què les dones només eren acompanyants, cònjuges, consorts. Elles apareixien públicament tan sols com a accessoris, però no hi podien faltar per tal de completar el personatge principal, el marit. Això continua passant, en qualsevol reunió de mandataris. La fotografia d’ells amb les seves respectives mullers fent-los costat. Donald Trump i Benjamin Netanyahu sense anar més lluny, recentment retratats a la Casa Blanca  flanquejats per les seves esposes com a elegants i mudes secundàries.
Els temps canvien, ja tenim dones mandatàries, caps de govern com per exemple Angela Merkel o Teresa May, però els efectes en les reunions d’alt nivell no són pas simètriques. Mentre que les consorts continuen estant presents vora els marits, observem que els consorts no fan pas de complements. Merkel no se’n duu mai l’espòs de gira pel món ni l’exhibeix al seu país, i tampoc no ho fa May. Tal vegada sabem qui són i quina cara tenen? Potser els hem vist de cua d’ull en algun acte irrellevant, però en absolut acompanyant Merkel a la seva recent visita al Estats Units. Ella i Trump tots dos solets es van dir el que s’havien de dir sense comptar amb la floritura dels seus cònjuges. Ell tornarà a fer servir la seva dona quan un altre mandatari masculí farà el mateix.
No hi ha dubte que queda molt camí per córrer en la igualtat entre gèneres, no sols material i palpable sinó també conceptual.

Consortes de políticos o políticas

Las imágenes se repiten como si no hubiera pasado el tiempo. Aquel en que tan solo los hombres eran presidentes de gobierno y en que las mujeres solo eran acompañantes, cónyuges, consortes. Ellas aparecían públicamente solo como accesorios, mas no podían faltar a fin de completar el personaje principal, el marido. Eso continúa sucediendo, en cualquier reunión de mandatarios. La fotografía de ellos con sus respectivas esposas apoyándoles. Donald Trump y Beniamin Netanyahu sin ir más lejos, recientemente retratados en la Casa Blanca flanqueados por sus esposas como elegantes y mudas secundarias.
Los tiempos cambian, ya tenemos mujeres mandatarias, jefes de gobierno como por ejemplo Angela Merkel o Teresa May, pero los efectos en las reuniones de alto nivel no son simétricos. Mientras que las consortes siguen hallándose presentes cerca de los maridos, observamos que los consortes no hacen de complementos. Merkel no se lleva nunca el esposo de gira por el mundo ni lo exhibe en su país, y tampoco lo hace May. ¿Acaso sabemos quiénes son y qué cara tienen? Quizás los hemos visto de refilón en algún acto irrelevante, pero en absoluto acompañando a Merkel en su reciente viaje a los Estados Unidos. Ella y Trump los dos solitos se dijeron lo que se tenían que decir sin contar con la floritura de sus cónyuges. Él volverá a utilizar a su mujer cuando otro mandatario masculino hará lo mismo.
No hay duda que queda mucho camino por correr en la igualdad entre géneros, no solo material y palpable sino también conceptual.