dissabte, 21 de maig del 2016

Com treballadors del segle XIX - Como trabajadores del siglo XIX

                           Com treballadors del segle XIX

                Qui s’ho podia haver imaginat, voler ser un treballador com els del segle XIX, perquè només a aquests se’ls podia ocórrer una idea tan extravagant com la de gaudir d’un treball fix. El senyor Juan Rosell, president de la CEOE, ho ha deixat anar com si res: l’ocupació fixa és “un concepte del segle XIX”. Ni tan sols del XX, sinó més enrere. Què s’ha cregut aquesta mà d’obra del segle XXI, sigui intel·lectual, professional o manual!... Cal “guanyar-se la feina cada dia”, especifica. Potser d’hora en hora, atesa la proliferació de contractes per un cap de setmana, un matí, una tarda. Això del contracte temporal ja constitueix una xacra tan assumida com legal,  i amb tan perversos efectes que l’Organització Internacional del Treball (OIT) ha denunciat que el 12,5% dels treballadors espanyols són pobres. Això els que treballen, no diguem el munt de parats, els que no troben feina ni un dia a la setmana, o al mes.
                Amb tot, el senyor Rosell no es limita a diagnosticar quin ha de ser el paper dels assalariats actuals sinó que n’aporta el motiu. Resulta que a l’era digital les relacions empresa/treballador han de ser així, no hi ha volta de full. Es treu aquest as de la màniga i es queda tan satisfet. Ni ell ni els altres del seu estatus en tenen cap culpa. Deu ser que quan la diligència va ser substituïda pel tren, el poble no va trobar feina; i tampoc quan el carbó va ser arraconat pel gas i per la electricitat; el cavall per l’automòbil, etc. Atribuir la precarietat als canvis tecnològics no és gens elegant.

Como trabajadores del siglo XIX

                Quien se lo podía haber imaginado, querer ser un trabajador como los del siglo XIX, ya que sólo a estos se les podía ocurrir una idea tan extravagante como la de gozar de un trabajo fijo. El señor Juan Rosell, presidente de la CEOE, lo ha soltado como si tal cosa: el empleo fijo es “un concepto del siglo XIX”. Ni siquiera del XX, sino más atrás. ¡Qué se ha creído esa mano de obra del siglo XXI, sea intelectual, profesional o manual!... “Hay que ganarse la faena cada día”, especifica. Quizás de hora en hora, vista la proliferación de contratos para un fin de semana, una mañana, una tarde. Eso del contrato temporal ya constituye una lacra tan asumida como legal, y con tan perversos resultados que la Organización Internacional del Trabajo (OIT) ha denunciado que el 12,5% de los trabajadores españoles son pobres. Eso los que trabajan, no digamos el montón de parados, los que no encuentran trabajo ni un día a la semana, o al mes.

                No obstante, el señor Rosell no se limita a diagnosticar cuál debe ser el papel de los asalariados actuales sino que aporta el motivo. Resulta que en la era digital las relaciones empresa/trabajador tienen que ser así, no hay vuelta de hoja. Se saca este as de la manga y se queda tan satisfecho. Ni él ni los demás de su estatus tienen culpa alguna. Debe de ser que cuando la diligencia fue sustituida por el tren, el pueblo no encontró trabajo; y tampoco cuándo el carbón fue arrinconado por el gas y por la electricidad; el caballo por el automóvil, etc. Atribuir la precariedad a los cambios tecnológicos no resulta en absoluto elegante.