Altres idees de Francis Fukuyama
Molt conegut pel
seu assaig El final de la història, publicat
l’any 1989, el politòleg nord-americà aporta enguany noves idees. En una
entrevista del Der Spiegel reproduïda
a la revista El Temps, el Fukuyama que
es va equivocar predient que el capitalisme posaria punt i final a tots els altres
sistemes socials, exposa la seva percepció sobre el racisme y la desigualtat
social.
En ser preguntat
sobre el progressisme woke, és a dir,
sobre els moviments polítics d’esquerra als EUA, fa unes consideracions respecte
de l’educació escolar que ens han de fer rumiar. Reprova que a estats com Nova
York o Califòrnia, on el rendiment dels estudiants negres és més baix, a les
escoles públiques s’hagi simplificat el currículum de matemàtiques perquè “era
massa difícil per als alumnes negres i llatins”. Fukuyama no s’interroga sobre
els motius d’aital diferència entre blancs i negres o llatins, però sí diu que
és terrible que a uns i altres se’ls privi del càlcul integral, de manera que no puguin
arribar a ser científics o enginyers. A
fi de comptes, un pla negatiu de la gent d’esquerres.
Posem en un plat de
la balança la seva manca de crítica vers la desigualtat estructural que condueix
a que uns tinguin inferior rendiment escolar. En un altre, posem el seu retret
vers la menor exigència en el currículum, i ací, girem la mirada cap un recent
decret espanyol. Veurem que a partir d’ara, a Primària i a l’ESO es podrà
passar de curs sense límit de suspensos, i es podrà aprovar el Batxillerat amb
un suspens.
D’aquesta forma s’haurà
acabat la vergonya de que Espanya sigui el país de la UE amb més repetidors de
curs després de la República Txeca. Reforços educatiu no, menys exigència sí.
Un nivell educatiu més baix per amagar el fracàs, talment com als EUA de
Francis Fukuyama. I aquí pau, i després gloria.
Muy conocido por su ensayo El
final de la historia, publicado en 1989, el politólogo norteamericano
aporta hoy día nuevas ideas. En una entrevista del Der Spiegel reproducida en la revista El Temps, el Fukuyama que se equivocó prediciendo que el
capitalismo pondría punto y final al resto de sistemas sociales, expone su
percepción sobre el racismo y la desigualdad social.
Al ser preguntado sobre el progresismo woke,
es decir, sobre los movimientos políticos de izquierda en EE.UU., hace
unas consideraciones respecto de la educación escolar que deben hacernos
pensar. Reprueba que en estados como Nueva York o California, donde
el rendimiento de los estudiantes negros es menor, en las escuelas públicas se
haya simplificado el currículum de matemáticas porque “era demasiado difícil
para los alumnos negros y latinos”. Fukuyama no se interroga sobre los motivos
de tal diferencia entre blancos y negros o latinos, pero sí le parece terrible
que a unos y otros se les prive del cálculo integral, de manera que no puedan
llegar a ser científicos o ingenieros. A
fin de cuentas, un plan negativo de la gente de izquierdas.
Pongamos en un plato de la balanza su ausencia de crítica respecto de la
desigualdad estructural que conduce a que algunos tengan inferior rendimiento
escolar. En otro, pongamos su reproche hacia la menor exigencia en el
currículum, y aquí, volvamos la mirada hacia un reciente decreto español.
Veremos que a partir de ahora, en Primaria y en la ESO se podrá pasar de
curso sin límite de suspensos, y se podrá aprobar el Bachillerato con un
suspenso.
De esta forma se habrá puesto fin a la vergüenza de que España sea el
país de la UE con más repetidores de curso después de la República Checa.
Refuerzos educativos no, menos exigencia sí. Un nivel educativo más bajo para
ocultar el fracaso, talmente como en los EE.UU. de Francis Fukuyama. Y
aquí paz, y después gloria.