divendres, 7 de gener del 2022

Otras ideas de Francis Fukuyama - Altres idees de Francis Fukuyama

 

                          Altres idees de Francis Fukuyama 

Molt conegut pel seu assaig El final de la història, publicat l’any 1989, el politòleg nord-americà aporta enguany noves idees. En una entrevista del Der Spiegel reproduïda a la revista El Temps, el Fukuyama que es va equivocar predient que el capitalisme posaria punt i final a tots els altres sistemes socials, exposa la seva percepció sobre el racisme y la desigualtat social.

En ser preguntat sobre el progressisme woke, és a dir, sobre els moviments polítics d’esquerra als EUA, fa unes consideracions respecte de l’educació escolar que ens han de fer rumiar. Reprova que a estats com Nova York o Califòrnia, on el rendiment dels estudiants negres és més baix, a les escoles públiques s’hagi simplificat el currículum de matemàtiques perquè “era massa difícil per als alumnes negres i llatins”. Fukuyama no s’interroga sobre els motius d’aital diferència entre blancs i negres o llatins, però sí diu que és terrible que a uns i altres se’ls privi  del càlcul integral, de manera que no puguin arribar a ser científics o enginyers.  A fi de comptes, un pla negatiu de la gent d’esquerres.

Posem en un plat de la balança la seva manca de crítica vers la desigualtat estructural que condueix a que uns tinguin inferior rendiment escolar. En un altre, posem el seu retret vers la menor exigència en el currículum, i ací, girem la mirada cap un recent decret espanyol. Veurem que a partir d’ara, a Primària i a l’ESO es podrà passar de curs sense límit de suspensos, i es podrà aprovar el Batxillerat amb un suspens.

D’aquesta forma s’haurà acabat la vergonya de que Espanya sigui el país de la UE amb més repetidors de curs després de la República Txeca. Reforços educatiu no, menys exigència sí. Un nivell educatiu més baix per amagar el fracàs, talment com als EUA de Francis Fukuyama. I aquí pau, i després gloria.

                         Otras ideas de Francis Fukuyama 

Muy conocido por su ensayo El final de la historia, publicado en 1989, el politólogo norteamericano aporta hoy día nuevas ideas. En una entrevista del Der Spiegel reproducida en la revista El Temps, el Fukuyama que se equivocó prediciendo que el capitalismo pondría punto y final al resto de sistemas sociales, expone su percepción sobre el racismo y la desigualdad social.

Al ser preguntado sobre el progresismo woke, es decir, sobre los movimientos políticos de izquierda en EE.UU., hace unas consideraciones respecto de la educación escolar que deben hacernos pensar. Reprueba que en estados como Nueva York o California, donde el rendimiento de los estudiantes negros es menor, en las escuelas públicas se haya simplificado el currículum de matemáticas porque “era demasiado difícil para los alumnos negros y latinos”. Fukuyama no se interroga sobre los motivos de tal diferencia entre blancos y negros o latinos, pero sí le parece terrible que a unos y otros se les prive del cálculo integral, de manera que no puedan llegar a ser científicos o ingenieros.  A fin de cuentas, un plan negativo de la gente de izquierdas.

Pongamos en un plato de la balanza su ausencia de crítica respecto de la desigualdad estructural que conduce a que algunos tengan inferior rendimiento escolar. En otro, pongamos su reproche hacia la menor exigencia en el currículum, y aquí, volvamos la mirada hacia un reciente decreto español. Veremos que a partir de ahora, en Primaria y en la ESO se podrá pasar de curso sin límite de suspensos, y se podrá aprobar el Bachillerato con un suspenso.

De esta forma se habrá puesto fin a la vergüenza de que España sea el país de la UE con más repetidores de curso después de la República Checa. Refuerzos educativos no, menos exigencia sí. Un nivel educativo más bajo para ocultar el fracaso, talmente como en los EE.UU. de Francis Fukuyama. Y aquí paz, y después gloria.