divendres, 17 de juny del 2022

El bombardeo de los recuerdos - El bombardeig dels records

 

                                              El bombardeig dels records

                A mesura que anem sumant anys, les persones acumulem més i més records. Des de la infantesa a la maduresa i a la vellesa hi ha tantes coses a recordar, enyorant-les o  foragitant-les del cap perquè fan mal, tantes que ja no hi caben.

                Cada coneixença vista a distància obre tot un ventall de remembrances. Cada botiga allunyada davant la qual es passa, oberta o amb la persiana baixada per fallida, fa reviure una altra època, uns altres costums, unes altres idees. Contemplar l’entrada de l’edifici on vivia una antiga amistat, perduda en haver-se traslladat a un altre país, o pitjor, en ser arrabassada per la mort, provoca una punxada al cor.

                Quant a mi, mirar cap el pis on residia una estimada amiga, em provoca una profunda nostàlgia. Fa més d’una dècada que va finar, i tinc molt present  que era una ferma creient en la reencarnació. Tan segura n’estava que no considerava necessari polemitzar sobre el tema. Per a ella era quelcom tan evident com que cada  matí surt el Sol. Sovint hi penso, i sovint li pregunto mentalment: si de veritat t’has reencarnat, on ets? I en què t’has convertit, si per cas no ets persona? Aneu a saber, perquè segons aquesta creença un esser humà tan pot renéixer en un altre cos humà com en un animal.

Jo m’inclino a pensar que si s’hagués reencarnat seria com una ànima no visible, poderosa, capaç d’alleujar els meus problemes, d’ajudar-me, perquè ens estimàvem molt.  Si no ho fa és una mostra de que no s’ha reencarnat. Ja només pot ser un record vívid i tendre instal·lat al meu cervell.

El bombardeo de los recuerdos

                A medida que vamos sumando años, las personas acumulamos más y más recuerdos. Desde la infancia a la madurez y a la vejez hay tantas cosas que recordar, añorándolas o desterrándolas de la cabeza porque hacen daño, tantas que ya no caben.

                Cada conocido o conocida vistos a distancia abren todo un abanico de remembranzas. Cada tienda alejada delante de la cual se pasa, abierta o con la persiana bajada por quiebra, hace revivir otra época, otras costumbres, otras ideas. Contemplar la entrada del edificio donde vivía una antigua amistad, perdida al haberse trasladado a otro país, o peor, al ser arrebatada por la muerte, provoca una punzada en el corazón.

                En cuanto a mí, mirar hacia el piso donde residía una querida amiga, me causa una profunda nostalgia. Hace más de una década que murió, y tengo muy presente que era una firme creyente en la reencarnación. Tan segura estaba que no consideraba necesario polemizar sobre el tema. Para ella era algo tan evidente como que cada mañana sale el Sol. A menudo pienso en ella, y a menudo le pregunto mentalmente: si de verdad te has reencarnado, ¿dónde estás? ¿Y en qué te has convertido, si acaso no eres persona? Vete a saber, porque según esta creencia un ser humano tanto puede renacer en otro cuerpo humano como en un animal.

Yo me inclino a pensar que si se hubiera reencarnado sería como un alma no visible, poderosa, capaz de aliviar mis problemas, de ayudarme, puesto que nos queríamos mucho.  Si no lo hace es una muestra de que no se ha reencarnado. Ya solo puede ser un recuerdo vívido y tierno instalado en mi cerebro.