dissabte, 19 de novembre del 2022

Unas repentinas voces racistas - Unes sobtades veus racistes

 

                                 Unes sobtades veus racistes 

Un carrer de Barcelona, una parada d’autobusos, una marquesina amb un banc per esperar-se, deu o dotze persones al meu voltant. Sec al costat d’una dona d’uns setanta anys d’edat. A la poca estona, arriba una jove de faccions andines vestida amb una túnica i acompanyada de dos criatures de pocs anys i una altra asseguda en un cotxet.

De sobte, la desconeguda que tinc a la meva dreta em mira i esclata: “Ja els tenim aquí, a que els mantinguem!”. Abans que jo pugui reaccionar, s’hi afegeix una dona que està dempeus: “I tant, a xopar del bote, quatre-cents euros que els donen cada mes  a costa nostra”. Tot en veu alta, de ben segur a l’abast de la estrangera, que resta a pocs metres de distància. Jo m’adreço a la dona que tinc al costat per objectar: “Potser ella i la seva família estan treballant”. Però la resposta unísona d’ella i l’altra és concloent: “Que va!... Aquí, nosaltres paguem i ells cobren”.

Arriba l’autobús, la gent es dispersa per pujar-hi. La immigrant per una porta, les racistes, per una altra. Jo encara estic atordida, donat que mai  no havia percebut tan de prop l’odi racista.

                                         Unas repentinas voces racistas 

Una calle de Barcelona, una parada de autobuses, una marquesina con un banco para esperar, diez o doce personas a mi alrededor. Me siento al lado de una mujer de unos setenta años de edad. Al poco rato, llega una joven de facciones andinas vestida con una túnica y acompañada de dos criaturas de pocos años y otra sentada en un cochecito.

De repente, la desconocida que tengo a mi derecha me mira y estalla: “¡Ya los tenemos aquí, a que los mantengamos!”. Antes de que yo pueda reaccionar, se agrega una mujer que está de pie: “¡Y tanto, a chupar del bote, cuatrocientos euros que les dan cada mes a nuestra costa!”. Todo en voz alta, a buen seguro al alcance de la extranjera, que se halla a pocos metros de distancia. Yo me dirijo a la mujer que tengo al lado para objetar: “Quizás ella y su familia están trabajando”. Sin embargo, la respuesta unísona de ella y la otra es concluyente: “¡Que va!... Aquí, nosotros pagamos y ellos cobran”.

Llega el autobús, la gente se dispersa para subir. La inmigrante por una puerta, las racistas, por otra. Yo todavía estoy aturdida, dado que nunca había percibido tan de cerca el odio racista.