divendres, 23 de juny del 2023

Pues Marie Claire no es francesa - Doncs Marie Claire no és francesa

                                       Doncs Marie Claire no és francesa 

Ignoro si altres persones han cregut al llarg del temps, com jo mateixa, que Marie Claire, l’empresa fabricant de calces, calçotets i mitjons era francesa. El seu nom així ho donava a entendre, però resulta que no era pas gal·la, sinó valenciana.

Potser ja val a parlar en passat atès que sembla que la fàbrica en qüestió està a punt de tancar, tal com es desprèn d’un article a la revista El Temps. Es veu que ha anat perdent competitivitat des de l’any 2001, quan la Xina va entrar a la Organització Mundial del Comerç (OMC), i no seria pas l’empresa valenciana l’única afectada. El cas és que, si la marca Marie Claire desapareix deixarà un buit a l’imaginari social de molta gent, llevat de la generació més jove. Al de la gent que vam viure la implantació del niló, una fibra que substituïa el cotó i no calia planxar.

Als anys 60’ del segle passat, els pantis Marie Claire van imposar un eslògan que va fer fortuna i va propiciar moltes vendes: “Marie Claire, Marie Claire, un panty para cada mujer”. En castellà, com pertocava a l’època. Sol passar, però, que de l’auge s’acaba descendint fins a la extinció. La factoria valenciana té problemes, ja no se sent parlar de Marie Claire.

Més enllà, valgui ponderar que si en el seu moment es va adoptar un mot francès com a marca es va deure a la potència de la moda i la cultura franceses, substituïdes actualment per la moda i la cultura anglosaxones. Per a las consumidores d’avui dia només esdevé cool, i precisament pensat en anglès, allò que porta un nom, una imatge, una signatura nord-americanes.

Els temps canvien en molts aspectes, i l’imaginari social n’és una  mostra fefaent.  

                                         Pues Marie Claire no es francesa 

Ignoro si otras personas han creído a lo largo del tiempo, como yo misma, que Marie Claire, la empresa fabricante de bragas, calzoncillos y calcetines era francesa. Su nombre así lo daba a entender, pero resulta que no era gala, sino valenciana. 

Quizás ya cabe hablar en pasado, dado que al parecer la fábrica en cuestión está a punto de cerrar, como se desprende de un artículo en la revista El Temps. Por lo visto, ha ido perdiendo competitividad desde el año 2001, cuando China entró en la Organización Mundial del Comercio (OMC), y no sería la empresa valenciana la única afectada. El caso es que, si la marca Marie Claire desaparece dejará un hueco en el imaginario social de mucha gente, salvo la generación más joven. En el de la gente que vivimos la implantación del nilón, una fibra que sustituía el algodón y no había que planchar.

En los años 60' del siglo pasado, los pantys Marie Claire impusieron un eslogan que hizo fortuna y propició muchas ventas: "Marie Clair, Marie Claire, un panty para cada mujer". En castellano, como correspondía a la época. Suele pasar, sin embargo, que del auge se acaba descendiendo hasta la extinción. La factoría valenciana tiene problemas, ya no se oye hablar de Marie Claire. 

Más allá, valga ponderar que, si en su momento se adoptó un vocablo francés como marca se debió a la potencia de la moda y la cultura francesas, sustituidas actualmente por la moda y la cultura anglosajonas. Para las consumidoras de hoy en día sólo resulta cool, y precisamente pensado en inglés, lo que lleva un nombre, una imagen, una firma norteamericanas. 

Los tiempos cambian en muchos aspectos, y el imaginario social es una muestra fehaciente de ello.