Doncs Marie Claire no és francesa
Ignoro si altres persones han cregut al llarg
del temps, com jo mateixa, que Marie Claire, l’empresa fabricant de calces,
calçotets i mitjons era francesa. El seu nom així ho donava a entendre, però
resulta que no era pas gal·la, sinó valenciana.
Potser ja val a parlar en passat atès que
sembla que la fàbrica en qüestió està a punt de tancar, tal com es desprèn d’un
article a la revista El Temps. Es veu que ha anat perdent competitivitat des de
l’any 2001, quan la Xina va entrar a la Organització Mundial del Comerç (OMC),
i no seria pas l’empresa valenciana l’única afectada. El cas és que, si la
marca Marie Claire desapareix deixarà un buit a l’imaginari social de molta gent,
llevat de la generació més jove. Al de la gent que vam viure la implantació del
niló, una fibra que substituïa el cotó i no calia planxar.
Als anys 60’ del segle passat, els pantis Marie
Claire van imposar un eslògan que va fer fortuna i va propiciar moltes vendes: “Marie
Claire, Marie Claire, un panty para cada mujer”. En castellà, com pertocava a l’època.
Sol passar, però, que de l’auge s’acaba descendint fins a la extinció. La factoria
valenciana té problemes, ja no se sent parlar de Marie Claire.
Més enllà, valgui ponderar que si en el seu
moment es va adoptar un mot francès com a marca es va deure a la potència de
la moda i la cultura franceses, substituïdes actualment per la moda i la
cultura anglosaxones. Per a las consumidores d’avui dia només esdevé cool, i precisament pensat en anglès,
allò que porta un nom, una imatge, una signatura nord-americanes.
Els temps canvien en molts aspectes, i l’imaginari
social n’és una mostra fefaent.
Ignoro si otras personas
han creído a lo largo del tiempo, como yo misma, que Marie Claire, la empresa
fabricante de bragas, calzoncillos y calcetines era francesa. Su nombre así lo
daba a entender, pero resulta que no era gala, sino valenciana.
Quizás ya cabe hablar en
pasado, dado que al parecer la fábrica en cuestión está a punto de cerrar, como
se desprende de un artículo en la revista El Temps. Por lo visto, ha ido
perdiendo competitividad desde el año 2001, cuando China entró en la
Organización Mundial del Comercio (OMC), y no sería la empresa valenciana la
única afectada. El caso es que, si la marca Marie Claire desaparece dejará un
hueco en el imaginario social de mucha gente, salvo la generación más joven. En
el de la gente que vivimos la implantación del nilón, una fibra que sustituía
el algodón y no había que planchar.
En los años 60' del siglo
pasado, los pantys Marie Claire impusieron un eslogan que hizo fortuna y
propició muchas ventas: "Marie Clair, Marie Claire, un panty para cada
mujer". En castellano, como correspondía a la época. Suele pasar, sin
embargo, que del auge se acaba descendiendo hasta la extinción. La factoría
valenciana tiene problemas, ya no se oye hablar de Marie Claire.
Más allá, valga ponderar
que, si en su momento se adoptó un vocablo francés como marca se debió a la
potencia de la moda y la cultura francesas, sustituidas actualmente por la moda
y la cultura anglosajonas. Para las consumidoras de hoy en día sólo resulta cool, y precisamente pensado en inglés,
lo que lleva un nombre, una imagen, una firma norteamericanas.
Los tiempos cambian en
muchos aspectos, y el imaginario social es una muestra fehaciente de ello.