divendres, 9 de gener del 2015




                              
  Dempeus o de genolls
               
El malaurat director del setmanari Charlie Hebdo, Stéphane Charbonnier, mort per assassinat terrorista, havia dit que preferia morir dempeus que viure de genolls. No és una declaració original, tot i que sí valuosa. Als anys 60 del segle passat, els seguidors del Che Guevara, ferit i executat a la Bolívia d’aquella època,  li van atribuir la proclama abastament. I encara molt abans, a la guerra civil espanyola, Dolores Ibárruri, dita La Pasionaria, la va pronunciar com un desafiament. Amb tot, no deixa de resultar anecdòtic que el règim franquista, ja triomfador, difongués la frase de l’enemiga comunista imputant-li una intenció ben diferent. No s’agenollaria per valenta sinó per atea.
Els morts i ferits del Charlie Hebdo ho han estat en nom d’un deu i el seu profeta. Si no hi haguessin religions no existirien fonamentalistes. N’hi va haver de catòlics practicant la Inquisició, quelcom que sortosament ha estat superat. Actualment els fonamentalistes es fan palesos quan hindús i musulmans encara s’enfronten en una frontera creada per tal de separar-los, i sobre tot, se’n fan quan maten tot lloant  Alà o Mahoma.  
¿L’ésser humà necessita de la religió irremeiablement? El sociòleg Émile Durkheim ens diu a Les formes elementals de la vida religiosa que “els primers sistemes de representacions que l’home s’ha fet del món i de si mateix són d’origen religiós”. I entre les formes més elementals hi havia el fervor vers els avantpassats, que sovint se’ls apareixien en somnis, o vers tòtems molt diversos. Difícil esdevenia barallar-se quan hi havia tantes formes per escollir i adorar. Fins que algunes tribus van concebre un deu únic, suprem respecte de la resta d’entitats religioses. I d’aleshores fins aquí.
Per què no venerar per sobre de tot la vida de totes les persones amb qui compartim el món?

De pie o de rodillas
               
El infortunado director del semanario Charlie Hebdo, Stéphane Charbonnier, muerto por asesinato terrorista, había dicho que prefería morir de pie que vivir de rodillas. No es una declaración original, aunque que sí valiosa. En los años 60 del siglo pasado, los seguidores de Che Guevara, herido y ejecutado en la Bolivia de aquella época, le atribuyeron tal proclama profusamente. Y aún mucho antes, en la guerra civil española, Dolores Ibárruri, llamada La Pasionaria, la pronunció como un desafío. Empero, no deja de resultar anecdótico que el régimen franquista, ya triunfador, difundiera la frase de la enemiga comunista imputándole una intención muy diferente. No se arrodillaría per valiente sino por atea.
Los muertos y heridos del Charlie Hebdo lo han sido en nombre de un dios y su profeta. Si no hubiera religiones no existirían fundamentalistas. Los hubo católicos practicando la Inquisición, algo que por fortuna ha sido superado. Actualmente los fundamentalistas se evidencian cuando hindús y musulmanes todavía se enfrentan en una frontera creada para separarlos, y también se evidencian, sobre todo, cuando matan alabando a Alá o Mahoma. 
¿El ser humano necesita de la religión irremediablemente? El sociólogo Émile Durkheim nos dice en Las formas elementales de la vida religiosa que “los primeros sistemas de representaciones que el hombre se ha hecho del mundo y de sí mismo son de origen religioso”. Y entre las formas más elementales había el fervor hacia los antepasados, que a menudo se les aparecían en sueños, o hacia tótems muy diversos. Difícil resultaba pelearse cuando había tantas formas para elegir y adorar. Hasta que algunas tribus concibieron un dios único, supremo respecto del resto de entidades religiosas. Y desde entonces hasta aquí.
¿Per qué no venerar por encima de todo la vida de todas las personas con quienes compartimos el mundo?