divendres, 18 de setembre del 2015

Una llotja al Liceu

L’actual consistori barceloní ha decidit renunciar a la llotja que des de l’any 1850 tenia al Liceu. Sens dubte, l’alcaldessa i el seu equip consideren que amb aquest gest reafirmen la seva voluntat d’aparèixer com a paladins de la gent corrent, molt allunyats de l’elit. No obstant això, sovint passa que es pren un camí equivocat.
                Ja gairebé ningú no veu els teatres d’òpera com a caus elitistes, sobretot perquè els preus de les seves localitats són nimis comparats amb els de determinats concerts o amb els vigents en els camps de futbol dels grans equips. Si el nou ajuntament no s’ha adonat d’això deu ser perquè alimenta certs prejudicis. Sigui com sigui, resulta lamentable que no hagi tingut en compte el saludable ús que podria haver fet de la seva llotja.
                Podria haver posat les representacions d’òpera a disposició successivament de moltes persones que per escàs poder adquisitiu, per viure en barris distants, per falta de costum mai no accediran al Liceu, no podran comprovar si l’òpera els agrada o no. I no hem d’oblidar que, tal com es diu des de sempre, no sols de pa viu l’home. Així doncs, quina estimable activitat social s’ha menyspreat!... Tal com s’ha menyspreat la possibilitat de convidar visitants forans als quals fos convenient dedicar certes atencions.
 Al capdavall, es tracta d’una visió xata, molt xata. Ni la ciutat ni els ciutadans no guanyen res amb això d’empetitir-se tant.               

Un palco en el Liceo

                El actual consistorio barcelonés ha decidido renunciar al palco que desde el año 1850 tenía en el Liceo. Sin duda, la alcaldesa y su equipo consideran que con ese gesto reafirman su voluntad de aparecer como adalides del pueblo llano, muy alejados de la elite. No obstante, a menudo ocurre que se toma un camino equivocado.
                Ya casi nadie ve a los teatros de ópera como guaridas elitistas, sobre todo porque los precios de sus localidades son nimios comparados con los de determinados conciertos o con los vigentes en los campos de fútbol de los grandes equipos. Si el nuevo ayuntamiento no se ha percatado de esto debe de ser porque alimenta ciertos prejuicios. Sea como sea, resulta lamentable que no haya tenido en cuenta el saludable uso que podría haber hecho de su palco.
                Podría haber puesto las representaciones de ópera a disposición sucesivamente de muchas personas que por escaso poder adquisitivo, por vivir en barrios distantes, por falta de costumbre nunca accederán al Liceo, no podrán comprobar si la ópera les gusta o no. Y no hay que olvidar que, tal como se dice desde siempre, no solo de pan vive el hombre. Así pues, ¡qué estimable actividad social se ha despreciado!... Tal como se ha despreciado la posibilidad de invitar a visitantes foráneos a los que fuera conveniente dedicar ciertas atenciones.

                A fin de cuentas, se trata de una visión chata, muy chata. Ni la ciudad ni los ciudadanos ganan nada con empequeñecerse tanto.