dissabte, 5 de març del 2016


                           Els enemics del negoci 

A finals de segle XIX,  Henrick Ibsen va escriure l’obra de teatre titulada Un enemic del poble. És ben conegut que tracta d’un metge que descobreix en un balneari de la ciutat que les aigües estan contaminades. És un establiment turístic de primera y el principal impulsor de l’economia local. Fer pública la situació comportava un gran perjudici econòmic, tal com els amos del centre intentaven fer-li entendre. O callava o es convertia en enemic del poble. Un vocable, aquest de poble, usat com a idea reduccionista i com a eufemisme de persones beneficiàries de la empresa.
Actualment hi ha un sector professional molt exposat a que en certes circumstàncies puguin considerar-lo enemic del poble.  Els meteoròlegs que han de pronosticar mal temps durant el cap de setmana sempre corren aquest perill. Va quedar clar amb l’episodi de fortes nevades de fa uns dies. Ells van ser els responsables de les cancel·lacions de reserves i del conseqüent buit dels calaixos, per la qual cosa van merèixer greus retrets d’hotelers i directors d’estacions d’esquí. Es converteixen així en enemics del poble (negoci). També és cert que si no advertissin dels riscos i la gent prengués mal a la carretera, llavors si que serien autèntics enemics del poble. Per fortuna, fan el sord com el doctor d’Ibsen, tot considerant que la vida val més que no pas la bossa. 

Los enemigos del negocio 

A finales de siglo XIX, Henrick Ibsen escribió la obra de teatro titulada Un enemigo del pueblo. Es bien sabido que trata de un médico que descubre en un balneario de la ciudad que las aguas están contaminadas. Es un establecimiento turístico de primera y el principal impulsor de la economía local. Hacer pública la situación comportaba un gran perjuicio económico, algo que los amos del centro intentaban hacerle entender. O callaba o se convertía en enemigo del pueblo. Un vocablo, este de pueblo, usado como idea reduccionista y como eufemismo de personas beneficiarias de la empresa.
Actualmente existe un sector profesional muy expuesto a que en ciertas circunstancias puedan considerarlo enemigo del pueblo. Los meteorólogos que han de pronosticar mal tiempo durante el fin de semana siempre corren semejante peligro. Se hizo evidente con el episodio de fuertes nevadas ocurrido hace unos días. Ellos fueron los responsables de las cancelaciones de reservas y del consecuente vacío en los cajones, ante lo cual merecieron graves reproches de hoteleros y directores de estaciones de esquí. Se convierten así en enemigos del pueblo (negocio). También es cierto que si no advirtieran de los riesgos y la gente se accidentara en la carretera, entonces sí serían auténticos enemigos del pueblo. Por fortuna, hacen oídos sordos como el doctor de Ibsen, considerando que la vida vale más que la bolsa.