diumenge, 27 de març del 2016







 
 
 
        
                                     En un país fruiter               
No és solament que cada dia trobem menys varietat de fruites al mercat sinó que gran part del que se’ns ofereix ve de fora. Malgrat que el clima ens és favorable, ningú no ho diria. En el cas concret de les pomes, un recent estudi fructícola observa que procedeixen de la importació en gairebé un 50 per cent. Per què és així, i de quina manera el consumidor pot saber què compra, i per què caldria evitar aquesta invasió? Els pagesos autòctons haurien de ser ¿ho són?, els primers en oposar-se a la introducció forana, mentre que la gent hauríem de parar atenció a les etiquetes, si és que hi estan presents i a més distingim el seu significat, és clar. Potser que hi hagi certa indefinició respecte de la distribució i l’adquisició, tant per part del detallista com de la clientela, però existeix una claredat absoluta pel que fa als beneficis de menjar fruita de proximitat.
La importació creixent -en un any s’ha passat del 38% al 44%-, comporta que el transport llunyà consumeixi més energia, tot contaminant en major grau tan de forma directa –més benzina-, com indirecta –més pol·lució ambiental. Constitueix una pràctica que perjudica tant l’agricultura del territori com l’aire que respirem. Sens dubte, tot plegat ho decideixen els de molt amunt, mes de ben segur que els de baix hi podríem incidir per mitjà de mirar i remirar què comprem, què mengem i quin resultat porta implícit. Això vivint en un país tan fruiter com el nostre.
               
                                     En un país frutal 
No es solo que cada día encontremos menos variedad de frutas en el mercado sino que gran parte de lo que se nos ofrece viene de fuera. Aunque el clima nos es favorable, nadie lo diría. En el caso concreto de las manzanas, un reciente estudio frutícola observa que proceden de la importación en casi un 50 por ciento. ¿Por qué es así, y de qué manera el consumidor puede saber qué compra, y por qué tendría que evitarse tal invasión? Los agricultores autóctonos deberían ser ¿lo son?, los primeros en oponerse a la introducción foránea, mientras que los consumidores tendríamos que fijarnos en las etiquetas, si es que las hay y además distinguimos su significado, claro está. Quizás puede haber cierta indefinición en cuanto a la distribución y la adquisición, tanto por parte del detallista como de la clientela, mas existe una claridad absoluta con respecto a los beneficios de comer fruta de proximidad.
La importación creciente -en un año se ha pasado del 38% al 44%-, comporta que el transporte lejano consuma más energía, contaminando en mayor grado tanto de forma directa –más gasolina-, como indirecta –más polución ambiental. Constituye una práctica que perjudica tanto la agricultura del territorio como el aire que respiramos. Sin duda, todo ello lo deciden los de muy arriba, pero a buen seguro que los de abajo podríamos incidir por medio de mirar y remirar qué compramos, qué comemos y qué resultado lleva implícito. Esto viviendo en un país tan frutal como el nuestro.