dissabte, 30 d’abril del 2016

                                        La Cultura

                Fa pocs dies, Luis Racionero deia a La Vanguardia que qui no té una formació intel·lectual universitària no és capaç de prendre decisions públiques, en especial polítiques, encertades. Quelcom semblant a una opinió de cent cinquanta anys enrere, la del polític francès Alexis de Tocqueville després de recórrer i observar Amèrica del Nord. Creia Tocqueville que els partits polítics estaven dirigits per gent poc instruïda, mentre que els intruïts eren els aristòcrates. Ho lamentava, tot i que alhora admirava la democràcia americana.
                Els titulats sempre estan més ben considerats que els autodidactes. El talent s’ha de certificar. És clar que les actuacions de cada dia poden atorgar crèdits, però la autentificació esdevé més costeruda. Amb tot, cal preguntar-se quin tipus de formació universitària seria la requerida. Tècnica, científica, humanista?  Ésser tècnic qualificat garanteix  que se serà un bon dirigent polític? I un científic, ¿ho serà sense cap mena de dubte? Potser millor un filòsof, un sociòleg, un politòleg? Tal vegada els elitistes estan equivocats respecte a l’etiqueta que necessiten els alcaldes, diputats, ministres o presidents.
Una altra esfera ateny al saber com a font de plaer intel·lectual. Al programa “El gran dictat” de TV3, una concursant, secretària de direcció, desconeixia Rousseau. Ho va dir i ho va demostrar. No conèixer el filòsof francès pot incidir o no en les decisions polítiques, però el que és ben segur és que priva de raonaments i converses interessants.

La Cultura

 Hace pocos días, Luis Racionero escribía en La Vanguardia que quien no tiene una formación intelectual universitaria no es capaz de tomar decisiones públicas, en especial políticas, acertadas. Algo parecido a una opinión de hace ciento cincuenta años, la del político francés Alexis de Tocqueville después de recorrer y observar Norteamérica. Creía Tocqueville que los partidos políticos estaban dirigidos por gente poco instruida, mientras que los instruidos eran los aristócratas. Lo lamentaba, aunque al mismo tiempo admiraba la democracia americana.
 Los titulados siempre están mejor considerados que los autodidactas. El talento tiene que ser certificado. Claro que las actuaciones de cada día pueden otorgar créditos, pero la autentificación resulta más empinada. No obstante, hay que preguntarse qué tipo de formación universitaria sería la requerida. ¿Técnica, científica, humanista?  ¿Ser técnico cualificado garantiza que se será un buen dirigente político? Y un científico, ¿lo será sin ningún tipo de duda? ¿Quizás mejor un filósofo, un sociólogo, un politólogo? Tal vez los elitistas están equivocados con respecto a la etiqueta que necesitan los alcaldes, diputados, ministros o presidentes.
Otra esfera concierne al saber como fuente de placer intelectual. En el programa “El gran dictat” de TV3, una concursante, secretaria de dirección, desconocía Rousseau. Lo dijo y lo demostró. No conocer al filósofo francés puede incidir o no en las decisiones políticas, pero lo que es seguro es que priva de razonamientos y conversaciones interesantes.