diumenge, 12 de febrer del 2017

El libro de las bestias - El llibre de les bèsties

                                                El llibre de les bèsties

Escriu Ramon Llull al Llibre de les bèsties que un rei convocava cimeres que ocasionaven moltes despeses i per tant ordenava tantes recaptacions que empobria els seus súbdits. “I quina utilitat se segueix de les cimeres que convoca un any i un altre?”, pregunta una de les dues bèsties enviades pel rei Lleó com a missatgers al reialme dels homes. “No cap, sinó que se’n segueix gran dany, car la gent s’empobreix, i com que tothom es pensa que el rei ha de donar alguna nova o té un gran fet a tractar i ell no diu res, tothom està descontent”, contesta l’interpel·lat.
L’endemà, els  missatgers van a palau però no poden entrar sinó després de subornar el porter. Ja davant del rei, aquest honra més el Lleopard que el Linx, fent que aquest tingui enveja i s’aïri contra el rei. Mentrestant, vuit prohoms de quatre ciutats exposen al consell del rei  que pateixen la maldat d’oficials dolents que destrueixen les seves terres, i per això demanen que siguin destituïts.  Amb tot, succeeix que són ells els fortament reprovats, ja que aquells oficials tenen amics al consell i dels diners que malament guanyen en fan una part als membres del consell.
Això va escriure el savi fa 700 anys.

El libro de las bestias

Escribe Ramon Llull en el Libro de las bestias que un rey convocaba cumbres que ocasionaban muchos gastos y por lo tanto ordenaba tantas recaudaciones que empobrecía a sus súbditos. “Y qué utilidad se sigue de las cumbres que convoca un año y otro año?”, pregunta una de las dos bestias enviadas por el rey León como mensajeros al reino de los hombres. “Ninguna, sino que se sigue gran daño ya que la gente se empobrece, y como todo el mundo piensa que el rey ha de dar alguna nueva o tiene un gran hecho a tratar y él no dice nada, todo el mundo está descontento”, contesta el interpelado.
El día siguiente, los mensajeros van al palacio, pero no pueden entrar sino después de sobornar al portero. Ya ante el rey, este honra más al Leopardo que al Lince, haciendo que este sienta envidia y se irrite contra el rey. Mientras tanto, ocho prohombres de cuatro ciudades exponen al consejo del rey que padecen la maldad de oficiales innobles que destruyen sus tierras, y por este motivo piden que sean destituidos. Sin embargo, sucede que son ellos los fuertemente reprobados, dado que aquellos oficiales tienen amigos en el consejo, y del dinero que mal ganan entregan una parte a los miembros del consejo.

Esto escribió al sabio hace 700 años.