diumenge, 27 d’agost del 2017

Las niñas sirvientas de Marruecos - Les nenes minyones del Marroc

                                  Les nenes minyones del Marroc

Sovint succeeix que una bona notícia posa al descobert una injustícia anterior de la qual no es donava informació. Comentari aplicable a la revelació apareguda a la premsa sobre una llei aprovada al Marroc que regula, per fi, el treball domèstic. Cal dir per fi, atès que, segons ara se sap, Human Rights Watch ja va alertar el 2013 de que nenes minyones menors de fins a 8 anys patien “abusos físics i treballaven moltes hores per pocs diners”. Aquí, en saber-ho, la gent corrent es queda bocabadada, però resulta que el Marroc està a tocar i endemés és un país ben considerat pel govern espanyol. Moltes nenes han viscut esclavitzades fins al moment, però queda clar que això no era cap impediment diplomàtic ni comercial.
El dia 10 d’agost d’enguany va entrar en vigor l’esmentada llei, però va ésser un any després d’haver estat aprovada al parlament. Què més dóna que es trigui 12 mesos a alliberar les esclaves!...
Ara cal que la llei es compleixi, de manera que l’edat mínima per al servei domèstic sigui de 16 anys, que el contracte establert determini 40 hores setmanals fins els 18 anys, edat en què puja a les 48 hores. També es fixen vacances, un salari mínim i l’alta a la seguretat social. A més, un requisit revelador: un examen mèdic cada sis mesos. Quan de patiment al llarg de molts anys!... Explotació, maltractaments i violacions sense cap mena de persecució, judici, càstig.
Només un petit estret marítim separa Europa del Marroc, nogensmenys, la ceguesa interessada ha estat immensa. Cap sanció de la Unió Europea vers el govern marroquí. Per sort, un parlament més progressista s’ha preocupat de les nenes.  El següent pas consisteix a vigilar que la llei no sigui paper mullat.

Las niñas sirvientas de Marruecos

A menudo sucede que una buena noticia pone al descubierto una injusticia anterior de la cual no se daba información. Comentario aplicable a la revelación aparecida en la prensa sobre una ley aprobada en Marruecos que regula, por fin, el trabajo doméstico. Debemos decir por fin, dado que, según ahora se sabe, Human Rights Watch ya alertó en 2013 de que niñas sirvientas menores de hasta 8 años sufrían “abusos físicos y trabajaban muchas horas por poco dinero”. Aquí, al saberlo, la gente corriente se queda boquiabierta, pero resulta que Marruecos está a un paso y además es un país bien considerado por el gobierno español. Muchas niñas han vivido esclavizadas hasta el momento, mas queda claro que eso no era ningún impedimento diplomático ni comercial.
El día 10 de agosto de este año entró en vigor la mencionada ley, pero fue un año después de haber sido aprobada en el parlamento. ¡Qué más da que se tarde 12 meses en liberar a las esclavas!...
Ahora es necesario que la ley se cumpla, de manera que la edad mínima para el servicio doméstico sea de 16 años, que el contrato establecido determine 40 horas semanales hasta los 18 años, edad en que sube a las 48 horas. También se fijan vacaciones, un salario mínimo y el alta en la seguridad social. Y además, un requisito revelador: un examen médico cada seis meses. ¡Cuando padecimiento a lo largo de muchos años!... Explotación, maltratos y violaciones sin ningún tipo de persecución, juicio, castigo.

Tan solo uno pequeño estrecho marítimo separa Europa de Marruecos, no obstante, la ceguera interesada ha sido inmensa. Ninguna sanción de la Unión Europea hacia el gobierno marroquí. Por suerte, un parlamento más progresista se ha preocupado de las niñas.  El siguiente paso consiste en vigilar que la ley no sea papel mojado.