divendres, 16 de febrer del 2018

El honor de las ONG - L’honor de les ONG


L’honor de les ONG

Una patacada, assabentar-se dels abusos sexuals comesos per homes cooperants d’ONG com Oxfam, descobriment que ha conduït a conèixer casos similars en d’altres. Els delictes sempre repugnen, però en gran mesura quan provenen de persones adscrites a organismes dedicats a la protecció de gent vulnerable. ¿Aquest coneixement ha de conduir a la desconfiança i a la proscripció quant a les organitzacions humanitàries? ¿Unes en especial, totes en conjunt?
Oxfam en concret ha perdut donants entre particulars i empreses. El seu gran error ha estat el no haver fet públics immediatament els actes deshonestos comesos per alguns dels seus membres. Va investigar, va expulsar, però va guardar silenci just per no despertar desconfiança entre els donants efectius o possibles. Tard o d’hora, la veritat acaba fluint la major part de les vegades, en tots els àmbits, encara que, per desgràcia, no sempre. Aquesta vegada sí, portant a que també Metges sense Fronteres hagi confessat que fa un any va haver de despatxar alguns dels seus cooperants.
Se’ls pot acusar d’opacitat, no de consentiment. Reserva al cap i a la fi encaminada a preservar el seu bon nom i a poder continuar amb la seva tasca humanitària. I en aquest punt de la reflexió, cal assenyalar la diferència entre la ressonància que els abusos han adquirit en l’opinió pública i la poca que tenen les seves accions d’auxili en regions miserables tant com en països en guerra. Que uns rufians, poquíssims, s’aprofitin de la seva prepotència davant els vulnerables no hauria de fer oblidar que són les ONG les que principalment aporten ajuda i les que sovint pateixen atacs en campaments, bombardejos en hospitals i ambulàncies. 
Resulta còmode jutjar i execrar asseguts còmodament al sofà.                                 

El honor de las ONG

Un mazazo, enterarse de los abusos sexuales cometidos por hombres cooperantes de ONG como Oxfam, descubrimiento que ha conducido a conocer casos similares en otras. Los delitos siempre repugnan, pero en mayor medida cuando provienen de personas adscritas a organismos dedicados a la protección de gente vulnerable. ¿Debe este conocimiento conducir a la desconfianza y a la proscripción en cuanto a las organizaciones humanitarias? ¿Unas en especial, todas en conjunto?
Oxfam en concreto ha perdido donantes entre particulares y empresas. Su gran error ha sido el no haber hecho públicos de inmediato los actos deshonestos cometidos por algunos de sus miembros. Investigó, expulsó, pero guardó silencio justo para no despertar desconfianza entre los donantes efectivos o posibles. Tarde o temprano, la verdad acaba fluyendo la mayor parte de las veces, en todos los ámbitos, aunque, por desgracia, no siempre. Esta vez sí, llevando a que también Médicos sin Fronteras haya confesado que hace un año tuvo que despedir a algunos de sus cooperantes.
Se les puede acusar de opacidad, no de consentimiento. Reserva a fin de cuentas encaminada a preservar su buen nombre y a poder continuar con su labor humanitaria. Y en este punto de la reflexión, hay que señalar la diferencia entre la resonancia que los abusos han adquirido en la opinión pública y la poca que tienen sus acciones de auxilio en regiones miserables tanto como en países en guerra. Que unos rufianes, poquísimos, se aprovechen de su prepotencia frente a los vulnerables no debería hacer olvidar que son las ONG las que principalmente aportan ayuda y las que a menudo sufren ataques en campamentos, bombardeos en hospitales y ambulancias. 
Resulta cómodo juzgar y execrar sentados cómodamente en el sofá.