divendres, 19 de febrer del 2021

 

                         En paraules de Naomi Klein 

Naomi Klein ens obre els ulls. Periodista, activista, autora de No logo i La doctrina  del xoc, acaba de publicar En flames per alertar-nos en especial sobre el canvi climàtic. Cervell lúcid i ferm, també posa sobre el paper una qüestió en la qual potser no hi hem parat atenció.

Aquesta pandèmia, que a nivell general esdevé catastròfica, per a alguns grups en particular constitueix una font d’ingressos extraordinària. En primer pla, les empreses farmacèutiques. Això tots ho tenim clar, però Klein ens fa adonar d’un factor en el qual potser ni hi havíem caigut. Per tal d’investigar i de desenvolupar vacunes han rebut milions de diner públic, és a dir, diners que surten de les butxaques dels contribuents. Fons que no se’ns retornen en forma de gratuïtat, com seria raonable, sinó que les farmacèutiques patenten els productes i els Estats han de pagar per obtenir-los. Sembla que quan els serveis de salut pública ens vacunen sigui de franc, però ja veiem que no és pas així.

Com sempre en les seves publicacions, Klein posa el dit a la llaga. Aconsegueix canviar res? Conscienciar la gent hauria de servir per avançar en els drets socials. Valgui creure que anem empenyent, però molt a poc a poc. Es protesta per diverses coses, però sovint, no pel fonamental.

 

       En palabras de Naomi Klein 

Naomi Klein nos abre los ojos. Periodista, activista, autora de No logo y La doctrina del choque, acaba de publicar En llamas para alertarnos en especial sobre el cambio climático. Cerebro lúcido y firme, también pone sobre el papel una cuestión en la cual quizá no hemos prestado atención.

Esta pandemia, que a nivel general resulta catastrófica, para algunos grupos en particular constituye una fuente de ingresos extraordinaria. En primer plano, las empresas farmacéuticas. Esto todos lo tenemos claro, pero Klein hace que nos darnos cuenta de un factor en el cual quizá ni habíamos caído. A fin de investigar y de desarrollar vacunas han recibido millones de dinero público, es decir, dinero que sale de los bolsillos de los contribuyentes. Fondos que no se nos devuelven en forma de gratuidad, como sería razonable, sino que las farmacéuticas patentan los productos y los Estados deben pagar para obtenerlos. Parece que cuando los servicios de salud pública nos vacunan sea gratis, pero ya vemos que no es así.

Como siempre en sus publicaciones, Klein pone el dedo en la llaga. ¿Consigue cambiar nada? Concienciar a la gente tendría que servir para avanzar en los derechos sociales. Valga creer que vamos empujando, pero muy despacio. Se protesta por diversas cosas, pero a menudo, no por lo fundamental.