divendres, 6 d’agost del 2021

Hay que comprar alimentos de proximidad - Cal comprar aliments de proximitat

 

                               Cal comprar aliments de proximitat

 Pot semblar un eslògan, però no ho és. És pura racionalitat, fruit de la constatació de que l’actual model de subministrament alimentari és insostenible.

Com més creixen les ciutats, més decreix la proporció de compres de proximitat. Entre altres conseqüències, hi ha la de que s’acaba per no saber quins són els productes de temporada. Si les cireres vénen a la primavera o a l’hivern, si el raïm es verema al setembre o tot l’any. A més, hi ha molts nens i joves que mai no han vist un pollastre viu, i alguns arriben a pensar que només són allò sense plomes i encongit que tenen a l’abast.

No és broma el mal que fa el transport alimentari global. Grans vaixells contenidors contaminen mar i aire traslladant fruites, verdures i aviram d’una banda a l’altra. És comú trobar al supermercat mongeta tendra del Marroc, pomes d’Alemanya, prunes de Xile,... Té això alguna explicació? Sí, la del gran negoci beneït per l’Organització Mundial del Comerç, indiferent a les emissions de CO2 a l’atmosfera que provoca.

La gent corrent no tenim força per ensorrar aquest monstre global, però sí que podem minvar la seva extensió tot salvaguardant tant el nostre benestar com l’economia del nostre entorn. Els venedors estan obligats a indicar la procedència de les fruites i les verdures, ho podem veure i podem triar. Com a consumidors, està a les nostres mans, per mitjà de les nostres compres, incidir en el tipus de producció i de comercialització. A fi de comptes, incidir en la salut del planeta, que és la nostra.

                                 Hay que comprar alimentos de proximidad

Puede parecer un eslogan, pero no lo es. Es pura racionalidad, fruto de la constatación de que el actual modelo de suministro alimentario resulta insostenible.

Cuanto más crecen las ciudades, más decrece la proporción de compras de proximidad. Entre otras consecuencias, hay la de que se acaba por desconocer cuáles son los productos de temporada. Si las cerezas vienen en primavera o en invierno, si la uva se vendimia en septiembre o todo el año. Por lo demás, hay muchos niños y jóvenes que nunca han visto un pollo vivo, y algunos llegan a creer que solo son aquello desplumado y encogido que tienen al alcance.

No es broma el daño que hace el transporte alimentario global. Grandes buques contenedores contaminan mar y aire trasladando frutas, verduras y aves de corral de un lado a otro. Es común hallar en el supermercado judía tierna de Marruecos, manzanas de Alemania, ciruelas de Chile... ¿Tiene eso alguna explicación? Sí, la del gran negocio bendecido por la Organización Mundial del Comercio, indiferente a las emisiones de CO2 a la atmósfera que provoca.

La gente corriente carecemos de fuerza para derribar este monstruo global, pero sí podemos reducir su expansión salvaguardando tanto nuestro bienestar como la economía de nuestro entorno. Los vendedores están obligados a indicar la procedencia de las frutas y las verduras, lo podemos ver y podemos elegir. Como consumidores, está en nuestras manos, por medio de nuestras compras, incidir en el tipo de producción y de comercialización. A fin de cuentas, incidir en la salud del planeta, que es la nuestra.