divendres, 16 de desembre del 2022

Dos añoranzas - Dues enyorances

 

                                                            Dues enyorances 

Enyorança de les Caixes d’Estalvis, enyorança del sistema d’agafar entrades per al teatre. M’explico.

Era entrar a la “teva” Caixa,  sempre propera, asseure’s entre tres o quatre persones més, demanar qui era l’última, saludar en cas que hi hagués algú conegut. Dos o tres caixes per atendre, el director que sovint sortia del seu despatx per algun assumpte a parlar amb els empleats, i aprofitant l’ocasió per saludar amablement la clientela. Per Nadal, calendari sense destorb; durant l’any, carnet de punts amb regals a escollir. Entraves i sorties sempre que ho necessitaves, feies coneixença amb els caixers o caixeres, arribaves a oblidar que aquest negoci es basa en la usura.

Ja no existeixen les Caixes d’Estalvis, s’han acabat, per sempre. Enyorar no té poder per ressuscitar.

Pel que fa al teatre, era tan fàcil agafar entrades per telèfon!... Trucaves a taquilla a les hores en què estava oberta, reservaves localitats per tal dia, tal hora, tal fila, tals seients. Te les guardaven fins mitja hora abans de començar la funció, t’espavilaves a ser-hi a temps per no  perdre-les, pagaves i cap a dins. Que ràpid i senzill!... Que diferent de la  murga actual d’entrar a internet, cercar teatre, obra, dia, hora, marcar les butaques, senyalar el sistema de pagament, posar el número de la tarja, que has hagut d’agafar, posar data de caducitat, codi de seguretat, en alguns casos, esperar el  missatge bancari de comprovació.    

La tecnologia no facilita indefectiblement els  tràmits. I tampoc en això del teatre l’enyor ho farà ressuscitar. O tal vegada sí.

                                                             Dos añoranzas 

Añoranza de las Cajas de Ahorros, añoranza del sistema de sacar entradas para el teatro. Me explico.

Era entrar en “tu” Caja, siempre próxima, sentarse entre tres o cuatro personas más, preguntar quién era la última, saludar en caso de que hubiera alguien conocido. Dos o tres cajas para atender, el director que a menudo salía de su despacho por algún asunto a tratar con los empleados, y aprovechando la ocasión para saludar amablemente a la clientela. Por Navidad, calendario sin estorbo; durante el año, carnet de puntos con regalos a escoger. Entrabas y salías siempre que lo necesitabas, te familiarizabas con los cajeros o cajeras, llegabas a olvidar que este negocio se basa en la usura.

Ya no existen las Cajas de Ahorros, se han acabado, para siempre. Añorar no tiene poder para resucitar.

Con respecto al teatro, ¡era tan fácil sacar entradas por teléfono!... Llamabas a la taquilla en las horas en que estaba abierta, reservabas localidades por tal día, tal hora, tal fila, tales asientos. Te las guardaban hasta media hora antes de empezar la función, te espabilabas a llegar a tiempo para no perderlas, pagabas y hacia adentro. ¡Qué rápido y sencillo!... Qué diferente de la murga actual de entrar en internet, buscar teatro, obra, día, hora, marcar las butacas, señalar el sistema de pago, poner el número de la tarjeta, que has tenido que coger, poner fecha de caducidad, código de seguridad, en algunos casos, esperar el mensaje bancario de comprobación.               

La tecnología no facilita indefectiblemente los trámites. Y tampoco en esto del teatro la añoranza lo hará resucitar. O tal vez sí.