divendres, 22 de desembre del 2023

Tres cosas chocantes - Tres coses xocants

 

                                      Tres coses xocants 

Una concerneix a la fruita. És sabut que als establiments cal indicar la procedència de les fruites que vénen, llunyanes o properes. Doncs bé, vaig al supermercat i trobo que a la caixa de mandarines Torres hi posa Sudàfrica! i a la de pomes Golden de l’Empordà, França!  Al·lucinant. Cerco l’encarregat i em dóna excuses de mal pagador, mentre que jo li dic que ja no em puc refiar del que indiquin. Qui vigila que es compleixi el reglamentat? Ningú. Impossible que els inspectors arribin a tot arreu. Si és que n’hi ha.

Una altra cosa que em va xocar va ser descobrir un fotomaton en un carrer de Barcelona. La gent jova segur que no té ni idea de què és això, i jo em creia que ja havien desaparegut del mapa degut a la facilitat amb que es fan fotografies avui dia. Sàpiga el jovent que un fotomaton és una cabina per obtenir fotografies de manera instantània automàticament. Ara ja les obtenim a dojo amb el mòbil sempre que volem, oi? Amb tot, sembla que allò antic encara perdura.

Un tercer tema xocant rau en el fet que la guerra d’Israel contra Gaza pot fer retrocedir la navegació a molt de temps enrere. L’any 1869 es va inaugurar el Canal de Suez, promogut per  Ferdinans de Lesseps, de forma que els vaixells es van poder estalviar la volta pel Cap de Bona Esperança. Si ara el pas per Suez s’estronca degut als assalts de la guerrilla hutí del Iemen per protestar contra Israel, les 8.440 milles nàutiques actuals es transformaran en les 11.720 milles d’abans. Tornar a 154 anys enrere en comptes d’anar endavant. Això fan les guerres, sempiternes, nefastes de dalt a baix. 

                    Tres cosas chocantes 

Una concierne a la fruta. Es sabido que en los establecimientos hay que indicar la procedencia de las frutas que venden, lejanas o próximas. Pues bien, voy al supermercado y veo que en la caja de mandarinas Torres pone Sudáfrica! y en la de manzanas Golden del Empordà, Francia!  Alucinante. Busco al encargado y me da excusas de mal pagador, mientras que yo le digo que ya no me puedo fiar de lo que indiquen. ¿Quién vigila que se cumpla lo reglamentado? Nadie. Imposible que los inspectores lleguen a todas partes. Si es que los hay.

Otra cosa que me chocó fue descubrir un fotomaton en una calle de Barcelona. La gente joven seguro que no tiene ni idea de qué es eso, y yo creía que ya habían desaparecido del mapa debido a la facilidad con que se hacen fotografías hoy en día. Sepa la juventud que un fotomaton es una cabina para obtener fotografías de manera instantánea automáticamente. Ahora ya las obtenemos a tutiplén con el móvil siempre que queremos, ¿verdad? No obstante, parece que lo antiguo todavía perdura.

 Un tercer tema chocante radica en que la guerra de Israel contra Gaza puede hacer retroceder la navegación a mucho tiempo atrás. En 1869 se inauguró el Canal de Suez, promovido por Ferdinans de Lesseps, de forma que los barcos se pudieron ahorrar la vuelta por el Cabo de Buena Esperanza. Si ahora el paso por Suez se impide debido a los asaltos de la guerrilla hutí del Yemen para protestar contra Israel, las 8.440 millas náuticas actuales se transformarán en las 11.720 millas de antes. Volver a 154 años atrás en vez de ir hacia delante. Eso hacen las guerras, sempiternas, nefastas de arriba abajo.