divendres, 29 de desembre del 2023

Una inmigrante heroica - Una immigrant heroica

 

                                     Una immigrant heroica 

He sabut d’una dona guatemalenca que en aquests moments està tenint cura d’una persona gran. Un treball provisional que s’acabarà així que una de las filles de la malalta se’n pugui fer càrrec. Llavors cercarà una altra ocupació, i després una més, i així anar fent. Quan no dormi a casa dels seus ocupadors o ocupadores ho farà en un quarto que comparteix amb altres tres dones.

He preguntat quants anys fa que és aquí, i m’han dit que vint-i-cinc. Un quart de segle i ha de compartir una habitació quadripartita, no pas un pis, que potser seria més admissible. Què ha fet que sigui tan pobre? Treballs en precari, per suposat, pagats en negre, per suposat. Però a més a més, enviament de diners a la família deixada a l’altra banda de l’Atlàntic. Molt per a elles i ells, poc per a si mateixa. Els anys han anat passant, ha arribat a l’edat de 65, cobra una pensió no contributiva, minsa, i comparteix sostre en una habitació, ella entre quatre.

Menys parlar de supermans i superwomans, herois i heroïnes ficticis. Hi ha heroïnes autèntiques i callades com aquesta immigrant que ho ha donat tot als seus estimats, llunyans i enyorats, fins a no quedar-se res de res. Tant de bo tingui una vellesa suportable, que la sort l’acompanyi els darrers anys de la seva vida.

                                      Una inmigrante heroica 

He sabido de una mujer guatemalteca que en estos momentos está cuidando a una persona mayor. Un trabajo provisional que se acabará así que una de las hijas de la enferma pueda hacerse cargo de ella. Entonces la inmigrante buscará otro empleo, y luego uno más, y así ir seguiendo. Cuando no duerma en casa de sus empleadores o empleadoras lo hará en un cuarto que comparte con otras tres mujeres.

 He preguntado cuántos años hace que está aquí, y me han dicho que veinticinco. Un cuarto de siglo y debe compartir una habitación cuadripartita, no un piso, que quizás sería más admisible. ¿Por qué motivo es tan pobre? Trabajos en precario, por supuesto, pagados en negro, por supuesto. Pero además, envío de dinero a la familia dejada al otro lado del Atlántico.  Mucho para ellas y ellos, poco para sí misma. Los años han ido pasando, ha llegado a la edad de 65, cobra una pensión no contributiva, escasa, y comparte techo en una habitación, ella entre cuatro.

Menos hablar de supermans y superwomans, héroes y heroínas ficticios. Hay heroínas auténticas y calladas como esta inmigrante que lo ha dado todo a sus seres queridos, lejanos y añorados, hasta no quedarse para sí nada de nada. Ojalá tenga una vejez soportable, que la suerte la acompañe en los últimos años de su vida.