diumenge, 19 de març del 2017

Consortes de políticos o políticas - Consorts de polítics o polítiques

                                Consorts de polítics o polítiques

Les imatges es repeteixen com si no hagués passat el temps. Aquell en què només els homes eren presidents de govern i en què les dones només eren acompanyants, cònjuges, consorts. Elles apareixien públicament tan sols com a accessoris, però no hi podien faltar per tal de completar el personatge principal, el marit. Això continua passant, en qualsevol reunió de mandataris. La fotografia d’ells amb les seves respectives mullers fent-los costat. Donald Trump i Benjamin Netanyahu sense anar més lluny, recentment retratats a la Casa Blanca  flanquejats per les seves esposes com a elegants i mudes secundàries.
Els temps canvien, ja tenim dones mandatàries, caps de govern com per exemple Angela Merkel o Teresa May, però els efectes en les reunions d’alt nivell no són pas simètriques. Mentre que les consorts continuen estant presents vora els marits, observem que els consorts no fan pas de complements. Merkel no se’n duu mai l’espòs de gira pel món ni l’exhibeix al seu país, i tampoc no ho fa May. Tal vegada sabem qui són i quina cara tenen? Potser els hem vist de cua d’ull en algun acte irrellevant, però en absolut acompanyant Merkel a la seva recent visita al Estats Units. Ella i Trump tots dos solets es van dir el que s’havien de dir sense comptar amb la floritura dels seus cònjuges. Ell tornarà a fer servir la seva dona quan un altre mandatari masculí farà el mateix.
No hi ha dubte que queda molt camí per córrer en la igualtat entre gèneres, no sols material i palpable sinó també conceptual.

Consortes de políticos o políticas

Las imágenes se repiten como si no hubiera pasado el tiempo. Aquel en que tan solo los hombres eran presidentes de gobierno y en que las mujeres solo eran acompañantes, cónyuges, consortes. Ellas aparecían públicamente solo como accesorios, mas no podían faltar a fin de completar el personaje principal, el marido. Eso continúa sucediendo, en cualquier reunión de mandatarios. La fotografía de ellos con sus respectivas esposas apoyándoles. Donald Trump y Beniamin Netanyahu sin ir más lejos, recientemente retratados en la Casa Blanca flanqueados por sus esposas como elegantes y mudas secundarias.
Los tiempos cambian, ya tenemos mujeres mandatarias, jefes de gobierno como por ejemplo Angela Merkel o Teresa May, pero los efectos en las reuniones de alto nivel no son simétricos. Mientras que las consortes siguen hallándose presentes cerca de los maridos, observamos que los consortes no hacen de complementos. Merkel no se lleva nunca el esposo de gira por el mundo ni lo exhibe en su país, y tampoco lo hace May. ¿Acaso sabemos quiénes son y qué cara tienen? Quizás los hemos visto de refilón en algún acto irrelevante, pero en absoluto acompañando a Merkel en su reciente viaje a los Estados Unidos. Ella y Trump los dos solitos se dijeron lo que se tenían que decir sin contar con la floritura de sus cónyuges. Él volverá a utilizar a su mujer cuando otro mandatario masculino hará lo mismo.
No hay duda que queda mucho camino por correr en la igualdad entre géneros, no solo material y palpable sino también conceptual.