divendres, 24 de novembre del 2017

Bondades que hacen daño - Bondats que fan mal

                                    Bondats que fan mal

Fa pocs dies, en una localitat del Marroc, un home ric proporcionava aliments a una gentada afamada. La necessitat feia córrer cap a la font dels socors, ensopegar, caure, ésser aixafat per altres cames i cossos, morir. Quinze persones mortes i quaranta de ferides, algunes greument. La bona intenció del milionari va tenir conseqüències nefastes. Massa diners per una banda, massa misèria per l’altra.
L’home de negocis adinerat sol fer aquest acte de caritat anualment, sense que s’haguessin produït tan tràgics resultats, però es veu que aquest any la situació dels famolencs era més extrema, de manera que s’hi varen concentrar un major nombre de persones. Sa majestat el rei Muhammad VI ha dit que pagarà tant els funerals com la curació dels ferits. Beneïda generositat, que no passa d’aquí, com no ho fa l’altruisme de l’home ric. Cadascú al seu lloc. Un assegut al tron, l’altre acumulant fortuna.
Els morts no tornaran a la vida, el ferits guarits tornaran a passar gana, i d’aquí a un any, tothom qui pugui fer-ho tornarà a córrer cap a la benvinguda ajuda d’un dia. Hi ha bondats que fan mal. Perquè no solucionen res, perquè mantenen la ferotge desigualtat.

Bondades que hacen daño

Hace pocos días, en una localidad de Marruecos, un hombre rico proporcionaba alimentos a un gentío hambriento. La necesidad hacía correr hacia la fuente de socorros, tropezar, caer, ser aplastado por otras piernas y cuerpos, morir. Quince personas muertas y cuarenta de heridas, algunas gravemente. La buena intención del millonario tuvo consecuencias nefastas. Demasiado dinero, por una parte, demasiada miseria por la otra.
El hombre de negocios adinerado suele realizar este acto de caridad anualmente, sin que se hubieran producido tan trágicos resultados, pero por lo visto este año la situación de los hambrientos era más extrema, de forma que se concentraron un mayor número de personas. Su majestad el rey Muhammad VI ha dicho que pagará tanto los funerales como la curación de los heridos. Bendita generosidad, que no pasa de ahí, como no lo hace el altruismo del hombre rico. Cada cual en su lugar. Uno sentado en el trono, el otro acumulando fortuna.

Los muertos no volverán a la vida, los heridos curados volverán a pasar hambre, y dentro de un año, todos los que puedan hacerlo volverán a correr hacia la bienvenida ayuda de un día. Hay bondades que hacen daño. Porque no solucionan nada, porque mantienen la feroz desigualdad.