divendres, 22 de desembre del 2017

Con una trabajadora en el autobús - Amb una treballadora a l’autobús

                        Amb una treballadora a l’autobús

Al vespre d’un dia feiner vaig pujar a l’autobús i vaig seure al costat d’una dona grassoneta i amb fesomia de sud-americana que feia capcinades arran de la finestreta. Jo anava llegint el diari quan vaig sentir que deia, tot despertant-se amb un sospir, quin gust tornar a casa per fi!... Vaig girar el cap vers ella i vaig convenir amb un  somriure que sí, que ja era hora. I ella encara va afegir, afable, des de les sis que he sortit per anar a treballar i fins ara!... Eren gairebé les nou, i jo vaig calcular interiorment, quantes hores, pobre dona!...
Quan va fer el gest d’aixecar-se, li vaig advertir que jo també baixava en aquella parada.
Ah, molt bé, senyora!... El mot senyora que em va adreçar va acabar de confirmar el tipus de feina que jo suposava que feia. Quinze hores al dia fora del seu domicili per tal de netejar altres cases o tenir cura de vells o malalts. Una darrera de l’altra vam baixar de l’autobús, tirant una cap aquí, l’altra cap allà. Bona nit!..., vaig fer. Que tingui bona nit, senyora!..., em va correspondre.
                Amb el diari sota el braç, vaig enfilar cap a casa meva. Un periòdic en el qual havia llegit, entre d’altres, dues coses ben curioses: la filla dels ducs de Cambridge, de dos anys i mig d’edat, anirà a una llar d’infants que costa 1.800 euros mensuals; un vaixell de l’armada britànica que ha costat més de 3.500 milions d’euros té perilloses filtracions d’aigua.
                Casualitat que totes dues notícies provinguin del Regne Unit. Però n’hi ha de similars ubicades en altres indrets. Com hi ha moltes altres dones espremudes com la que em vaig trobar a l’autobús.


Con una trabajadora en el autobús

Por la noche de un día laborable subí al autobús y me senté al lado de una mujer más bien gordita y con semblante de sudamericana que echaba cabezadas al lado de la ventanilla. Yo iba leyendo el diario cuando oí que decía, despertándose con un suspiro, ¡qué gusto volver a casa por fin!... Volví la cabeza hacia ella y convine con una sonrisa que sí, que ya era hora. Y ella aún añadió, afable, ¡desde las seis que he salido para ir a trabajar y hasta ahora!... Eran casi las nueve, y yo calculé interiormente, ¡cuántas horas, pobre mujer!...
Cuando hizo el gesto de levantarse, le advertí que yo también me apeaba en aquella parada. ¡Ah, muy bien, señora!... El vocablo señora que me aplicó vino a confirmar el tipo de trabajo que yo había supuesto que hacía. Quince horas al día fuera de su domicilio a fin de limpiar otras casas o de cuidar a viejos o enfermos. Una detrás de la otra bajamos del autobús, tirando una hacia aquí, la otra hacia allá. ¡Buenas noches!... le deseé. ¡Que tenga buenas noches, señora!..., me correspondió.
 Con el diario bajo el brazo, enfilé hacia mi casa. Un periódico en el cual había leído, entre otras, dos cosas curiosas: la hija de los duques de Cambridge, de dos años y medio de edad, irá a un jardín de infancia que cuesta 1.800 euros mensuales; un barco de la armada británica que ha costado más de 3.500 millones de euros tiene peligrosas filtraciones de agua.

 Casual que ambas noticias provengan del Reino Unido. Pero las hay de semejantes ubicadas en otros lugares. Como hay muchas otras mujeres exprimidas como la que conocí en el autobús.