divendres, 21 de desembre del 2018

Reflexiones ante el asesinato de Laura Luelmo - Reflexions davant l’assassinat de Laura Luelmo


Reflexions davant l’assassinat de Laura Luelmo

L’assassí de la desventurada Laura Luelmo és un delinqüent habitual, reincident no sols en robatoris amb violència sinó, horripilant, en assassinat. Després de complir 17 anys de presó per la mort d’una dona de 82 anys, l’octubre d’aquest any surt en llibertat i només dos mesos més tard assassina a una altra dona. La reflexió que acudeix a la ment és de caràcter metafísic, d’una banda, i penitenciari, per una altra.
Com s’explica el mal en l’ésser humà? Diversos filòsofs han intentat indagar en la naturalesa humana a fi de descobrir on resideixen l’instint i la capacitat de fer mal. També els científics estant cercant al cervell quina part predisposa, suposadament, a la bondat o a la maldat. Ni uns ni d’altres no han arribat encara a trobar cap explicació.
Trepitjant terra ferma, endinsant-nos en el sistema penitenciari, l’únic que cap deduir de la reincidència d’un criminal com Bernardo Montoya és que la rehabilitació que s’atribueix a la presó com a principal missió no ha funcionat. En molts altres casos tampoc no ho ha fet, tot i que no resultin tan escandalosos i esgarrifosos com aquest en qüestió.
Hem de preguntar-nos en què falla la reinserció dels delinqüents a la societat. Potser els programes establerts no són correctes, potser siguin els professionals encarregats de desenvolupar-los els que fallen, potser es descuida el seguiment després de la posada en llibertat. Comptar amb la família, amb feina, amb bones companyies en lloc de trobar-se amb possibles rebutjos, atur, retorn al clan de sempre.
També és possible que no existeixi cap mètode vàlid per aconseguir una modificació en la naturalesa perversa d’algunes persones. Potser es tracta de conèixer més a fons l’índole dels empresonats per poder determinar amb coneixement de causa si ja poden o no sortir al carrer. 

Reflexiones ante el asesinato de Laura Luelmo

El asesino de la desventurada Laura Luelmo es un delincuente habitual, reincidente no solo en robos con violencia sino, horripilante, en asesinato. Tras cumplir 17 años de prisión por la muerte de una mujer de 82 años, en octubre de este año sale en libertad y solo dos meses más tarde asesina a otra mujer. La reflexión que acude a la mente es de carácter metafísico, por un lado, y penitenciario, por otro.
¿Cómo se explica el mal en el ser humano? Diversos filósofos han intentado indagar en la naturaleza humana a fin de descubrir dónde residen el instinto y la capacidad de hacer daño. También los científicos andan buscando en el cerebro qué parte de él predispone, supuestamente, a la bondad o a la maldad. Ni unos ni otros han alcanzado todavía a hallar alguna explicación.
Pisando tierra firme, adentrándonos en el sistema penitenciario, lo único que cabe deducir de la reincidencia de un criminal como Bernardo Montoya es que la rehabilitación que se atribuye a la cárcel como principal misión no ha funcionado. En otros muchos casos tampoco lo ha hecho, aunque no resulten tan escandalosos y escalofriantes como el de marras.
Hemos de preguntarnos en qué falla la reinserción de los delincuentes en la sociedad. Tal vez los programas establecidos no son correctos, quizás sean los profesionales encargados de desarrollarlos los que fallan, acaso se descuida el seguimiento después de la puesta en libertad. Contar con la familia, con trabajo, con buenas compañías en lugar de hallarse con posibles rechazos, desempleo, vuelta al clan de siempre.
También es posible que no exista ningún método válido para lograr una modificación en la naturaleza perversa de algunas personas. Acaso se trate de conocer más a fondo la índole de los encarcelados para poder determinar con conocimiento de causa si ya pueden o no salir a la calle.