divendres, 29 de novembre del 2019

"Jerusalem" en el teatro y lumpen - "Jerusalem" al teatre i lumpen


Jerusalem al teatre i lumpen

                Al teatre Romea de Barcelona es representa amb èxit el drama de Jez Butterworth Jerusalem, escrit l’any 2008. El protagonista, Johnny Byron “el Gall”, al programa és descrit pel director de l’obra, Julio Manrique, amb profusió d’adjectius. No podia ser menys per un personatge tan desmesurat. El qualifica d’antiheroi romàntic, camell detestable, insubmís, geni, penjat, rebel, malalt, pària, i encara més. Tot plegat se li pot atribuir justament al caràcter interpretat amb excel·lència per Pere Arquillué. Un “Gall” envoltat d’una cort de penjats vells i joves, nois i noies adolescents. Un grup nombrós movent-se a l’entorn d’una caravana al mig del bosc.
                Hi manca, amb tot, un qualificatiu, el qual de seguida conduiria a una reflexió. Al conjunt de personatges se’ls podria dir lumpen, segons el terme marxista, i alhora deixar constància que són producte de la societat capitalista. Només en el sí del capitalisme resulten possibles. No els agrada el sistema, però no fan res per canviar-lo. Aquest és el lumpen descrit per Karl Marx.
                Classe social baixa que es troba en la misèria perquè no pot, o no vol, vendre la seva força de treball. Un subproletariat incapaç de fer una revolució, ni tan sols una transformació, ancorat com està en una estructura social en la qual sobreviu mitjançant picaresques o caritats. Per a Marx, es tracta de contrarevolucionaris.  
                La gent de Jerusalem no podria existir en una societat socialista on tothom tindria drets i deures en forma de llocs de treball, habitatge, educació. Necessitats bàsiques cobertes que no podrien justificar ni penjats, ni camells, ni antiherois romàntics, ni adolescents atordits. De fet, l’obra esdevé un mirall fidedigne dels fruïts de l’establishment. Amb una mica menys de tres hores en té prou.

                Jerusalem en el teatro y lumpen

 En el teatro Romea de Barcelona se representa con éxito el drama de Jez Butterworth Jerusalem, escrito en 2008. El protagonista, Johnny Byron “el Gallo”, en el programa es descrito por el director de la obra, Julio Manrique, con profusión de adjetivos. No podía ser menos para un personaje tan desmesurado. Le califica de antihéroe romántico, camello detestable, insumiso, genio, colgado, rebelde, enfermo, paria, y todavía más. Todo se le puede atribuir justamente al carácter interpretado con excelencia por Pere Arquillué. Un “Gallo” rodeado de una corte de colgados viejos y jóvenes, chicos y chicas adolescentes. Un grupo numeroso moviéndose en torno a una caravana en medio del bosque.
 Falta, no obstante, un calificativo, el cual enseguida conduciría a una reflexión. Al conjunto de personajes se les podría nombrar lumpen, según el término marxista, y al mismo tiempo dejar constancia de que son producto de la sociedad capitalista. Tan solo en el seno del capitalismo resultan posibles. No les gusta el sistema, pero no hacen nada para cambiarlo. Este es el lumpen descrito por Karl Marx.
 Clase social baja que se halla en la miseria porque no puede, o no quiere, vender su fuerza de trabajo. Un subproletariado incapaz de hacer una revolución, ni siquiera una transformación, anclado como está en una estructura social en la cual sobrevive mediante picarescas o caridades. Para Marx, se trata de contrarrevolucionarios. 
 La gente de Jerusalem no podría existir en una sociedad socialista donde todo el mundo tendría derechos y deberes en forma de puestos de trabajo, vivienda, educación. Necesidades básicas cubiertas que no podrían justificar ni colgados, ni camellos, ni antihéroes románticos, ni adolescentes torcidos. De hecho, la obra se convierte en un espejo fidedigno de los frutos del establishment. Con algo menos de tres horas tiene suficiente.