divendres, 8 de maig del 2020

El Evangelio según José Saramago - L’Evangeli segons José Saramago


           
                

           L’Evangeli segons José Saramago

Res com un bon llibre per alleujar el confinament. Ningú com Saramago per nodrir la ment i les emocions. A la seva “novel·la” L’Evangeli segons Jesucrist, ens explica la vida de Jesús des de l’òptica del no-creient. Tot succeeix tal com testifica el Nou Testament, però descobrint-nos uns Jesús, María, Josep, María Magdalena de carn i ossos. I també un Déu que no va agradar als catòlics quan el llibre va ser publicat, l’any 1991, i que fins i tot li va reportar la repulsa del govern portuguès, induint-lo a exiliar-se a Lanzarote.
Clavat a la creu i sagnant, Jesús sap que és Fill de Déu, i quan la seva veu ressona dient, “Tu ets el meu Fill benamat, en tu poso tota la meva complaença”, el crucificat recorda quan se li va aparèixer en una barca per anunciar-li que la religió que s’estendria en nom seu provocaria rius de sang i de patiment que inundarien tota la terra. I Jesús, parafrasejant allò que els evangelistes van posar en boca de Déu, creador del món, clama, “Homes, perdoneu-lo, perquè Ell no sap el que va fer”.
En aquest mateix llibre, Saramago escriu de Jesús i María Magdalena: “Tenien com a únic sostre el firmament curull de llums, que són el reflex deixat per les mirades dels homes que han contemplat el cel, generació rere generació, interrogant el silenci i escoltant l’única resposta que el silenci dona”. Crec que paràgrafs com aquest ja justifiquen la lectura de l’escriptor portuguès.

El Evangelio según José Saramago

Nada como un buen libro para sobrellevar el confinamiento. Nadie como Saramago para nutrir la mente y las emociones. En su “novela” El Evangelio según Jesucristo, nos cuenta la vida de Jesús desde la óptica del no creyente. Todo ocurre tal como testifica el Nuevo Testamento, pero descubriéndonos a unos Jesús, María, José, María Magdalena de carne y hueso. Y también a un Dios que no gustó a los católicos cuando el libro fue publicado, en 1991, y que incluso le reportó la repulsa del gobierno portugués, induciéndole a exiliarse a Lanzarote.
Clavado en la cruz y sangrando, Jesús sabe que es Hijo de Dios, y cuando su voz resuena diciendo, “Tú eres mi Hijo bien amado, en ti pongo toda mi complacencia”, el crucificado recuerda cuando se le apareció en una barca para anunciarle que la religión que se extendería en su nombre provocaría ríos de sangre y de sufrimiento que inundarían toda la tierra. Y Jesús, parafraseando aquello que los evangelistas pusieron en boca de Dios, creador del mundo, clama, “Hombres, perdonadle, porque Él no sabe lo que hizo”.
En este mismo libro, Saramago escribe de Jesús y María Magdalena: “Tenían como único techo el firmamento cribado de luces, que son el reflejo dejado por las miradas de los hombres que contemplaron el cielo, generación tras generación, interrogando al silencio y escuchando la única respuesta que el silencio da”. Creo que párrafos como este ya justifican la lectura del escritor portugués.