divendres, 2 d’octubre del 2020

¿Hay que hacer catequesis en la escuela? - Cal fer catequesi a l'escola?

 

           Cal fer catequesi a l'escola? 

La catequesi a l’ensenyament reglat no és pròpia d’un Estat aconfessional, com és el cas d’Espanya. Quan, pel que sembla, deu mil famílies demanen a Catalunya classes d’islam a l’escola pública, el correcte seria no complaure-les. No només pel que fa a l’islamisme sinó respecte de qualsevol altra religió. Si l’Estat és aconfessional, l’escola també ha de ser-ho. No ha d’adoctrinar en cap sentit; la seva funció és aportar coneixements, no introduir creences.

En canvi, just perquè les religions formen part de la cultura, han de figurar en el currículum escolar les característiques i els dogmes de les més esteses. Decebedor esdevé que, trobant-nos en una àrea de tradició catòlica, gran part de nens, nenes i joves ignorin els credos i fonaments del sistema moral en què viuen i es desenvolupen. Pel que fa a la resta de confessions, conèixer-les és cultura en igual mesura que la història, la filosofia i altres matèries.

Per contra, l’adoctrinament correspon a l’àmbit privat o a les respectives comunitats religioses, siguin esglésies, mesquites, sinagogues i demés. A França i altres llocs ho tenen clar, i aquí hauríem de tenir-ho.    

                    ¿Hay que hacer catequesis en la escuela? 

La catequesis en la enseñanza reglada no es propia de un Estado aconfesional, como es el caso de España. Cuando al parecer diez mil familias piden en Catalunya clases de islam en la escuela pública, lo correcto sería no complacerlas. No solo en cuanto al islamismo sino respecto de cualquier otra religión. Si el Estado es aconfesional, la escuela también ha de serlo. No debe adoctrinar en ningún sentido; su función es aportar conocimientos, no introducir creencias.

En cambio, justo porque las religiones forman parte de la cultura, han de figurar en el currículo escolar las características y los dogmas de las más extendidas. Decepcionante resulta que, hallándonos en un área de tradición católica, gran parte de niños, niñas y jóvenes ignoren los credos y fundamentos del sistema moral en que viven y se desarrollan. En cuanto al resto de confesiones, conocerlas es cultura en igual medida que la historia, la filosofía y otras materias.

Por el contrario, el adoctrinamiento corresponde al ámbito privado o a las respectivas comunidades religiosas, sean iglesias, mezquitas, sinagogas y demás. En Francia y otros lugares lo tienen claro, y aquí deberíamos tenerlo.