Cal fer catequesi a l'escola?
La catequesi a
l’ensenyament reglat no és pròpia d’un Estat aconfessional, com és el cas
d’Espanya. Quan, pel que sembla, deu mil famílies demanen a Catalunya classes
d’islam a l’escola pública, el correcte seria no complaure-les. No només pel
que fa a l’islamisme sinó respecte de qualsevol altra religió. Si
l’Estat és aconfessional, l’escola també ha de ser-ho. No ha d’adoctrinar
en cap sentit; la seva funció és aportar coneixements, no introduir creences.
En canvi, just
perquè les religions formen part de la cultura, han de figurar en el currículum
escolar les característiques i els dogmes de les més esteses. Decebedor esdevé que,
trobant-nos en una àrea de tradició catòlica, gran part de nens, nenes i joves
ignorin els credos i fonaments del sistema moral en què viuen i es
desenvolupen. Pel que fa a la resta de confessions, conèixer-les és cultura en
igual mesura que la història, la filosofia i altres matèries.
Per contra,
l’adoctrinament correspon a l’àmbit privat o a les respectives comunitats
religioses, siguin esglésies, mesquites, sinagogues i demés. A França i
altres llocs ho tenen clar, i aquí hauríem de tenir-ho.
La catequesis en la enseñanza reglada no es propia de un Estado
aconfesional, como es el caso de España. Cuando al parecer diez mil familias
piden en Catalunya clases de islam en la escuela pública, lo correcto sería no
complacerlas. No solo en cuanto al islamismo sino respecto de cualquier otra
religión. Si el Estado es aconfesional, la escuela también ha de serlo. No debe
adoctrinar en ningún sentido; su función es aportar conocimientos, no
introducir creencias.
En cambio, justo porque las religiones forman parte de la cultura, han de figurar
en el currículo escolar las características y los dogmas de las más extendidas.
Decepcionante resulta que, hallándonos en un área de tradición católica, gran
parte de niños, niñas y jóvenes ignoren los credos y fundamentos del sistema moral
en que viven y se desarrollan. En cuanto al resto de confesiones, conocerlas es
cultura en igual medida que la historia, la filosofía y otras materias.
Por el contrario, el adoctrinamiento corresponde al ámbito privado o a las
respectivas comunidades religiosas, sean iglesias, mezquitas, sinagogas y
demás. En Francia y otros lugares lo tienen claro, y aquí deberíamos tenerlo.