dissabte, 23 d’abril del 2022

Sobre las Fundaciones para la Paz - Sobre les Fundacions per a la Pau

 

                          Sobre les Fundacions per a la Pau 

N’hi ha desenes arreu del món, des de desenes d’anys, amb desenes de membres, amb desenes d’estudis, conferències i publicacions. Però, res de res. És possible que als que en formen part els tranquil·litzi pensar que allò que fan serveix per alguna cosa, tot i comprovar que els resultats són nuls.

Ho són perquè no van a l’arrel de la qüestió. Tal vegada es pot evitar la guerra mentre la fabricació d’armes creix i creix? És precisament un d’aquests organismes dedicats a parlar de Pau, l’Institut Internacional d'Estudis per a la Pau d'Estocolm, el que va certificar l’any 2020 que la despesa militar mundial havia ascendit a 2 bilions de dòlars.

La capacitat mortífera de les armes també augmenta, atès que els enginyers que hi treballen estan lluny de l’objecció de consciència. A Ucraïna actualment, i on sigui i hagi estat, les matances i la destrucció s’incrementen.

Està clar que, o s’anul·la la indústria armamentista o tot és retòrica. Que a cada país, les nombroses organitzacions per a la Pau es moguin per exigir el tancament de les industries militars. Que en lloc d’armes s’hi fabriquin altres productes. Mobilitzacions, protestes, denúncies. Seria l’única tasca eficaç, l’única per la qual aquestes organitzacions tindrien raó de ser.

                              Sobre las Fundaciones para la Paz 

Las hay a decenas en todo el mundo, desde hace decenas de años, con decenas de miembros, con decenas de estudios, conferencias y publicaciones. Sin embargo, nada de nada. Es posible que a sus integrantes les tranquilice pensar que aquello que hacen sirve para algo, pese a comprobar que los resultados son nulos.

Y lo son porque no van a la raíz de la cuestión. ¿Acaso se puede evitar la guerra en tanto la fabricación de armas crece y crece? Es precisamente uno de los organismos dedicados a hablar de Paz, el Instituto Internacional de Estudios para la Paz de Estocolmo, el que certificó en el año 2020 que el gasto militar mundial había ascendido a 2 billones de dólares.

La capacidad mortífera de las armas también aumenta, puesto que los ingenieros que trabajan en ello están lejos de la objeción de conciencia. En Ucrania actualmente, y donde sea y haya sido, las matanzas y la destrucción se incrementan.

Está claro que, o se anula la industria armamentista o todo es retórica. Que en cada país, las numerosas organizaciones para la Paz se muevan para exigir el cierre de las industrias militares. Que en lugar de armas se fabriquen otros productos. Movilizaciones, protestas, denuncias. Sería la única tarea eficaz, la única por la cual tales organizaciones tendrían razón de ser.