divendres, 30 de març del 2018

La historia de John Wilkes - La història de John Wilkes


                       La història de John Wilkes


No hi ha res nou sota la capa del sol, diu el proverbi, i tal vegada podem comprovar-ho retrocedint fins al segle XVIII a la Gran Bretanya.
John Wilkes, ocupant un escó al Parlament, va començar a editar el 1762 The North Briton, un diari contrari al govern. Quan al número 45 va criticar un discurs de Jordi III, els advocats de la Corona el van acusar d’un libel sediciós, per la qual cosa va ser empresonat a la Torre de Londres, tot violant per part del rei la seva immunitat parlamentària. Succeïa el 1763, i el maig del mateix any, Wilkes va declarar davant el Tribunal d’Apel·lacions Comunes que, “la llibertat de tots es dirimeix avui per fi en la vista del meu cas, i cal decidir d’una vegada per sempre si la llibertat anglesa és una realitat o una ombra”.
El presoner no sols va guanyar el cas sinó que el govern va haver d’indemnitzar-lo per haver estat arrestat il·legalment. De seguida, Wilkes va tornar a la càrrega i va reimprimir el número 45 del seu diari, amb la qual cosa es va iniciar contra ell un nou procés que el va conduir a creuar el Canal de la Mànega per refugiar-se a França. El Parlament el va expulsar i la Justícia el va declarar fugitiu.
Transcorreguts cinc anys, Wilkes va tornar en secret per presentar-se de nou com a parlamentari. Va guanyar la votació, però va ser empresonat de nou en tant que el Parlament li denegava l’escó. No obstant això, des de la seva cel·la es va presentar a tres noves eleccions, resultant electe, convertit en un heroi popular i mereixent pàgines i més pàgines a la premsa.
Sorprenentment, el 1769 va ser elegit regidor per Londres quan encara estava a la presó, no obtenint la llibertat fins a l’any següent. Com si es tractés d’una pel·lícula amb final feliç, al 1774 John Wilkes va ser elegit alcalde de Londres alhora que tornava a la Cambra dels Comuns. Tot això pot llegir-se als llibres, i també trobar-se resumit a Internet. L’antic i el contemporani hi són, amb paral·lelismes interpretables com a mostres de que res nou hi ha sota la capa del sol.


La historia de John Wilkes

No hay nada nuevo bajo el sol, dice el proverbio, y quizás podamos comprobarlo retrocediendo hasta el siglo XVIII en Gran Bretaña.
John Wilkes, ocupando un escaño en el Parlamento, comenzó a editar en 1762 The North Briton, un periódico contrario al gobierno. Cuando en el número 45 criticó un discurso de Jorge III, los abogados de la Corona le acusaron de un libelo sedicioso, por lo cual fue encarcelado en la Torre de Londres, siendo violada por parte del rey su inmunidad parlamentaria. Sucedía en 1763, y en mayo del mismo año, Wilkes declaró ante el Tribunal de Apelaciones Comunes que, “la libertad de todos se dirime hoy por fin en la vista de mi caso, y hay que decidir de una vez por todas si la libertad inglesa es una realidad o una sombra”.
El prisionero no solo ganó el caso sino que el gobierno tuvo que indemnizarlo por haber sido arrestado ilegalmente. Al poco, Wilkes volvió a la carga y reimprimió el número 45 de su diario, con lo cual se inició contra él un nuevo proceso que le condujo a cruzar el Canal de la Mancha para refugiarse en Francia. El Parlamento lo expulso y la Justicia lo declaró fugitivo.
Transcurridos cinco años, Wilkes regresó en secreto para presentarse de nuevo como parlamentario. Ganó la votación, pero fue encarcelado de nuevo en tanto que el Parlamento le denegaba el escaño. No obstante, desde su celda se presentó a tres nuevas elecciones, resultando electo, convertido en un héroe popular y mereciendo páginas y más páginas en la prensa.
Sorprendentemente, en 1769 fue elegido concejal por Londres cuando todavía estaba en prisión, no obteniendo la libertad hasta el año siguiente. Como si se tratara de una película con final feliz, en 1774 Wilkes fue elegido alcalde de Londres a la vez que regresaba a la Cámara de los Comunes. Todo esto puede leerse en libros, y también encontrarse resumido en Internet. Lo antiguo y lo contemporáneo están ahí, con paralelismos interpretables como muestras de que nada nuevo hay bajo el sol.